fredag 15 juni 2012

Om tidsdifferenser och perspektiv

Nä, det gick ju som bekant inte särskilt bra för Sverige i detta EM. Fast jag tycker trots allt att förlusten mot England i alla fall var hedersam - om det nu finns något som heter det. Betydligt bättre spel, vilja och engagemnag jämfört med den pinsamma Ukraina-matchen.

Det är väl bara att konstatera att Sverige inte är bättre än så här. Något som också bekräftades av att Frankrike - utan att på något sätt förhäva sig - vann enkelt över Ukraina. Tyvärr, tyvärr. Den magiska sommaren 1994 känns långt borta.

Och det är det. Långt borta, alltså. Ibland brukar jag roa mig (roa och roa, förresten - det är ganska deprimerande) att jämföra tidsdifferenser. Mellan nu och 1994 är det t ex 18 år. Jag är född 1962 (yes, 50 år i höst...). Samma tidsdifferens, 18 år, leder till 1944. 1944!. Fortfarande världskrig, ransonering, svartvita korniga bilder, gengasfordon, farbröder med hattar, Per Albin, hemmafruar, pilsnerfilmer...

Min sportcykel med bockstyre, som jag köpte typ i går, tog hem i ett paket med tunnelbanan och monterade under två svordomsfyllda veckor i vardagsrummet i lägenheten på Norr Mälarstrand, är nu 31 år gammal. När jag började cykla på farsans Nordstjernan 1977 (han använde den aldrig - faktum är att jag inte tror att jag såg farsan cykla en enda gång) var den bara 30 år (inköpt 1947 enligt far). Men herregud så gammal jag tyckte den var då.

Tycker mina barn detsamma om min gröna, tioväxlade bockstyrecykel? Att den närmast är antik?

Tidskillnaden mellan när jag föddes och första världskrigets slut i november 1918 är ganska exakt 44 år. Räknar jag 44 år bakåt i tiden från i dag, landar vi i 1968. Samma år som jag fyllde sex år.

Ja, så där kan jag hålla på. Det är både fascinerande och lite skrämmande på samma gång. Ger perspektiv, liksom.

Nog om det. Denna dag har präglats av barnens aktiviteter. Själv har jag mest suttit på rumpan och skrivit på datamaskinen och intervjuat folk per telefon.

Syster Yster kom precis nu hem efter en lång dag med både tennis, bio och social samvaro med kompisar. Lillebror kom också precis hemm efter en dito dag med roller coasters och diverse tokigheter på Kings Dominion (en nöjespark i Virginia). Och jag körde Big Brother och tre av hans kompisar till en stor fest halvvägs till Annapolis tidigare i kväll. Han ska visst komma hem vid ett-tiden, så det gäller att hålla sig vaken - en annan förälder ställde upp på att ta natturen som tur var...

I morgon ser jag fram mot att ha en date night med min hustru. Vi har biljetter till en konsert, minsann!  

Slutligen: Berg- och dalbanan Lillebror åkte i dag - två gånger...

Inga kommentarer: