onsdag 27 juni 2012

Tre timmar i en bilkö

Jag är inte riktigt lika bra på det som min svägerska i Brasseland. Men då och då försöker jag i alla fall:

Konstruera att-göra-listor. Och försöka bocka av dom.

I dag var en sådan dag. Vi drar till Sweden om runt tio dagar och schemat fram till dess är fullspäckat. Så här gäller det att organisera sin tillvaro. I dag har jag checkat en hel del på listan:

  • Besiktigat bilen (tre timmar i en oändlig och fullständigt meningslös kö, se nedan)
  • Fixat en massa försäkringsgrejer (vad jag saknar det svenska sjukvårdssystemet)
  • Grejat med barnens skolpapper inför terminsstarten
  • Betalat räkningar
  • Städat skrivbordet och lagt alla papper på en massa olika smarta ställen
Jo, det här med bilbesiktning i Distriktet är värt några extra rader. För runt fyra år sedan avskaffade stadens kloka styrande besiktningen av besparingsskäl. Följden har blivit att den ena trafikfarliga skrothögen efter den andra numera kör på gatorna. Jag är sannolikt en av de få personer som tycker att både bilbesiktning och Systembolag är rätt bra grejer. 

Men det var inte det jag skulle berätta om. Jo, inte slipper man besiktiga bilen bara för att besiktningen är skrotad. Man blir kallad dit vartannat år eftersom det även finns federala (nationella) regler om kontroll av bilar. Det handlar bland annat om avgasutsläpp, som ska hålla sig inom en viss, tämligen generös, nivå. 

Således är det bara att ställa sig i den gigantiska kön, ta med en bra bok och se till att bilen är hyfsat fulltankad eftersom man hela tiden kryper fram i kön. Snacka om att släppa ut avgaser i onödan. Jag stod i kön i nästan tre timmar i förmiddags. Själva besiktningen var förstås en formsak, alla bilar som är nyare än 25 år klarar kraven utan problem (om man inte har ett trasigt avgassystem).

Det var lite svettigt att snigla sig framåt i solgasset, eftersom det var runt 30 grader varmt i Distriktet denna onsdag. Men nu är det gjort.

Nu är det bara resten kvar... 
 
Under eftermiddagen ägnade Big Brother och jag oss åt seriös fotbollskoll. EM-semifinalen mellan Portugal och Spanien var en stor besvikelse. Tyskland vinner hela klabbet, kom ihåg var ni hörde det först.

4 kommentarer:

Malin sa...

Ja herregud. Emissions testing måste ju vara endast för att de skall tjäna pengar. Vartannat år i Maryland också, men ingen besiktning förutom på nyköpt bil (vare sig den är begagnad eller inte).

Tyskland förlorade ju och Nadal är ute ur Wimbeldon-vad är det som händer? ;)

Peter sa...

Jaså, Maryland har samma horribla system? Jag som trodde att ni var lite klokare där...
Tyskland. Vad sysslade dom med? Bara att konstatera att Italien var bättre, klokare och smartare. Nu tror jag på Spanien i finalen. Så antagligen vinner Italien.
Nadal? Det var en nyhet. Har dålig koll på tennisen, måste erkännas.
Blir det någon resa till Sverige i sommar?

Malin sa...

Japp. Varje sommar en månad. Vi bor i Torekov på somrarna (men jag är från Mälarhöjden i södra Stockholm). Åker den 23 juli för lillebror skall gifta sig i augusti (normalt åker vi lite tidigare).

Peter sa...

Till den 23:e kanske solen lyckats värma upp luften till över 18 grader... Torekov är väldigt fint - ha en fin sommar!