tisdag 22 april 2008

Hysterisk test-vecka

Först en kort sportrapport:
  • GAIS spelade 0-0 mot DIF på Stockholms Stadion. Dime var tydligen kanon i målet.

  • Caps vann den sjätte slutspelsmatchen mot Flyers i går kväll. Bäckström scorade ett jättesnyggt mål och The Great Eight, Alex Ovechkin, gjorde två.

Denna vecka är testvecka på skolorna. I USA har de en slags motsvarighet till nationella prov - här i DC kallade "District of Columbia Comprehensive Assessment System " eller DC CAS for short. Varje delstat har sitt speciella namn på testet, vilket ökar förvirringen.

De nationella testen, också kallade "Standardized Tests" har funnits länge i USA, men fick ökad betydelse i och med president Bushs hårt kritiserade reform "No child left behind". Det är utifrån provresultaten som alla kommunala skolor (privatskolorna har inget motsvarande test) bedöms när det gäller kvalitet och därmed också vilket rykte de får. Med bättre rykte och status får man "bättre" elever och med "bättre" elever blir det lättare att rekrytera mer kompetenta lärare och då attraherar man ännu fler duktiga elever vilket leder till ännu bättre testresultat. Ja, ni fattar. Hamnar man i den goda spiralen så är det ju hur bra som helst. men hamnar man i den dåliga spiralen kan det snabbt gå utför för en skola.

Konsekvensen blir att varenda skola känner sig tvingade att satsa väldigt mycket på de här nationella proven. Barnen i vår skola har i princip ägnat de senaste sex veckorna åt att förbereda sig. man har skrivit mängder med övningstester, haft läxor som bara handlat om de kommande testen osv.

För att barnen ska klara av den här veckan har både DC's skolchef och vår egen rektor gått ut med goda råd till föräldrarna:
  • Se till att barnen får tillräckligt med sömn och kommer utvilade till skolan
  • Se till att de äter en ordentlig frukost.
  • Uppmuntra barnen och förmedla ett positivt budskap om DC CAS - oavsett vad ni tycker egentligen
  • Kom i tid på morgonen

Dessutom kommer rektorn att dela ut "speciella energibars" (doping, helt enkelt) till alla barn under dessa dagar.

Det är kort sagt totalfokus på TESTEN. Den normala undervisningen, den pedagogiska ambitionen, verkliga kunskaper får stå tillbaka. Skoldagarna har helt anpassats för att eleverna ska kunna prestera så bra som möjligt på testveckan. För oss, för många andra föräldrar till barn i de kommunala skolorna - och för många av lärarana - är det hela fullständigt absurt och visar på ett konkret systemfel. Det vore väl för sjutton bättre att försöka lära ungarna något vettigt istället för att bara se till att de högpresterar i samband med en enskild testvecka?

Resultaten av alla test som görs under veckan - läsning, skrivning, matte med flera - läggs sedan samman skola för skola och presenteras på den nivån. Inga individuella resultat offentliggörs. Resultaten har heller ingen som helst påverkan på elevernas respektive betyg.

Som systemet ser ut nu förstår jag att skolorna måste satsa stenhårt och helt anpassa vårens undervisning till DC CAS. För vår skola är det sannolikt väldigt viktigt med ett bra resultat, för att ytterligare förstärka den positiva trenden och hamna i den goda spiralen.

När testet är över i början av nästa vecka är det tydligen som att sticka hål i en ballong. Både skolledning, lärare och elever är helt slut. Och eftersom vi redan fått betygen, så återstår det bara en lång transportsträcka fram till mål; sommarlovet börjar den 12 juni.

Take care.

1 kommentar:

Anders sa...

Tack Peter! Med din blogg ökar du verkligen vår kunskap om USA - på gott och ont. To put it simple: Good journalism. Keep it up, man!