måndag 21 april 2008

Trevliga minnen från Stockholms Olympiastadion

Hösten 2006 tog jag cykeln över till Stockholms Stadion en vacker kväll. GAIS var på besök och vi, jag och några andra GAIS:are i stockholmsexil, ställde oss naturligtvis i den grönsvarta klacken. Jag kommer ihåg att jag inte hade några större förväntningar på matchen. DIF hade lirat bra och GAIS mindre bra de senaste omgångarna. Och hemmaplan för Järnkaminerna. Inte mycket talade för Makrillarna.

Och till att börja med såg det lite valhänt ut. Men ju längre matchen led, desto bättre spelade Atleterna. Det centrala mittfältet dominerades totalt av Khari Stephenson. I slutet av första halvlek kom första GAIS-målet av den notoriske måltjuven James Keene. Och i början av andra kom det andra av nämnde Stepehenson.

Förra året var det dags för GAIS-besök på Stadion igen. Denna gång missade jag matchen eftersom vi emigrerat någon månad tidigare. Jag lyssnade på webbsändningen och kunde konstatera att det blev ännu en seger för Grönsvart, efter en makalös match av målvakten och uratleten Dime Jankulovski. Segermålet - matchens enda - kom efter en nick av backen Mattias Östberg i slutet av första halvlek.

Trevliga minnen. I kväll är det dags för ett nytt Grönsvart besök på Olympiastadion. Ingen av målgörarna från de senaste två GAIS-matcherna finns i dag kvar i föreningen. Keene gick till Elfsborg efter lite turer hit och dit. Han är långtidsskadad och lär inte spela alls nu under våren. Stepehenson köptes av AIK, men har också haft skadeproblem. Nu är han frisk igen, men får tydligen inte spela. Och Östberg hamnade i Häcken inför årets säsong. Fotbollslaget alltså.

Djurgården har ju inlett årets Allsvenska rätt bra, vilket är mer än man kan säga om GAIS - även om det senaste derbyt måste betraktas som ett fall framåt. Men som vanligt är jag pessimist. Allt annat än en förlust vore en ren bonus.

Observera den nya enkäten till vänster. Svara ärligt nu!

Väderrapport: Det har regnat i ett dygn nu och i går kväll var det världens åskväder. Det är tämligen plaskblött överallt och när jag var ute och sprang i morse så såg jag att vattenståndet i Potomac är högre än jag någonsin tidigare sett. Det var snudd på att floden nådde över kajkanten.

Caps-match i kväll. Jag har bokat TV:n.

Inga kommentarer: