tisdag 29 april 2008

Swedish girls goes NYC

Sara och Helena tar igen sig i vår matsal efter att ha kreerat en fantastisk middag. Jag funderade skarpt på att erbjuda dom jobb som au pairer.

Det blev ett kort och intensivt besök av Sara och Helena. I morse stack de vidare med buss mot New York. Först på planeringen stod ett besök på Moma, Museum of Modern Art. Passar bra eftersom det tydligane skulle vara rätt regnigt i The City i dag. Det är ett coolt museum, men det var tio år sedan jag var där så mina minnesbilder är rätt vaga.

Hur som helst så bjöd tjejerna på världens middag i går kväll - sjötunga med ungsstekta rotsaker och en fantastisk kall sås. Såsen ledde till en intensiv diskussion om vad som egentligen är "what we in Swden call Creme Fraiche". Själv har jag hela tiden trott att de burkar jag köpt på Trader Joe's eller Whole Foods och som varit märkta "Creme Fraiche" varit Creme Fraiche. Plötsligt blev min värld omkullvält och omstörtad när Sara plötsligt påstod att det som jag trodde var något som liknande gräddfil - Sour Creme - i själva verket är Creme Fraiche. Och hon fick medhåll från andra runt bordet.

Frågan som inställer sig är då: Vad är det i så fall i burkarna märkta med "Creme Fraiche"?

Middagen var hur som helst kanongod och sedan satt vi uppe och skvallrade om gemensamma bekanta och drack whisky till halvsent (det var ju vardagskväll, trots allt). Vi fick fina presenter från Sverige. Särskilt dottern var väldigt nöjd med sin bok och dubbel-cd:n från senaste schlagerfestivalen. Det var verkligen kul att få ha Sara och Helena här ett par dagar. Dom lyckades dessutom charma våra barn helt och fullständigt. Lillebror var klart ledsen när de åkte i väg.

För att straffa mig själv för att ha njutit för mycket de senaste dagarna stack jag ut och sprang i morse. Kallt och blåsigt. Min kompis Val hängde på och döm om min förvåning när hon efter 45 minuter flämtande sa "Peter, go ahead, I'm exhausted". Så med lätta steg övergav jag henne och fortsatte kuta i tre kilometer innan jag landade hemma, trött men lycklig.

Ja, ni som följt min blogg vet ju att denna superkvinna lätt slog mig i vintras både när det gällde tempo som distans. Så jag är helt enkelt i great shape. Skulle kunna ställa upp på marathon i OS i Beijing. Fast tyvärr tvingas jag tacka nej. Vill inte stödja regimen. No way. Bojkott.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att middagen var så populär! Men jag får erkänna att jag hade fel - sour cream är faktiskt gräddfil... /Sara