onsdag 2 april 2008

Löpning i körsbärsblomning

Sitter just nu och får massage av min automatiska massagemaskin efter att ha sprungit 15 kilometer längs Potomac River. Synd att klaga på löpvägen, passerade i stort sett samtliga 3 000 japanska körsbärsträd - och alla står fortfarande i full blom. Klart inpirerande. Fast det kändes rätt tungt den sista halvmilen, lördagens lopp sitter i benen.

Försöker övertala J att springa Marine Corps Marathon här i slutet av oktober. Han har ännu inte svarat. Och vad säger Martin om den utmaningen?

Caps vann säkert mot Hurrikanerna i går. 4-1. Backstroom scorade inte, men assisterade till ett Ovechkin-mål. Lillebror och jag skrek högt i soffan. Nu måste de vinna sina två sista matcher samtidigt som några andra lag måste förlora minst en match för att de ska ta sig till slutspel.

Annars märks det nyvaknade miljöengagemanget allt mer och inom allt fler områden. The Capitol Dome, Capitolium, ska få en ny belysning. Och demokraterna vill naturligtvis att det ska vara så energibesparande och miljöanpassad belysning som möjligt. Medan republikanerna fnyser och menar att det är bättre att slösa på energi än på pengar (energibesparande belysning kostar mer att installera). Jag tror inte att den diskussionen överhuvudtaget hade förts för fem år sedan. Intressant.

En annan intressant grej är debattartikeln om grävande journalister av Janne Josefsson i dagens DN. Jag ska inte gå in i detaljer (jag har en massa åsikter om den journalistik som JJ normalt bedriver, vilket jag låtit världen ta del av i debattartiklar i t ex tidningen Journalisten och GP), men kan konstatera att artikeln är förvånansvärt tunn, illa skriven och - inte minst: Snacka om att kasta sten i glashus, typ. Milt uttryckt.

Bra, ärlig och relevant journalistik behövs. Grävande journalistik likaså. Men inte undergrävande.

Inga kommentarer: