Folk runt DC tillbringar väldigt mycket tid i sina bilar. De kör även om det bara handlar om korta sträckor och sitter passivt i köer timme efter timme. För en svensk är det häpnadsväckande och märkligt. Det går minst lika fort att gå upp till Safeway som att ta bilen eftersom Wisconsin Avenue alltid är igenproppad. Och att cykla går betydligt snabbare.
Men sakta ändras nu inställningen. Och det tas en del initiativ för att försöka påverka folks beteenden. Framförallt för att få dom att åka mer kollektivt, men också för att få fler att cykla.
I mitten av maj är det premiär Smart Bike DC. Det är ett slags Zipcar-system för cyklar. man betalar en årlig medlemsavgift och kan sedan hyra cyklar som är parkerade vid olika stationer via så kallade smartcards.
Den 1 maj förändras hela betalningssystemet för taxi. Taxametern ska införas, vilket förhoppningscis ska innebära att fler väljer att ta taxi och låter den egna bilen stå.
Och inom tunnelbanesystemet planeras ett antal förändringar. Bland annat vill man (äntligen) ha en station här i Georgetown.
Detta tillsammans med en hel del andra saker (bl a en stor utbyggnad av cykelleder) gör att man känner ett visst hopp inför framtiden. Tre flugor i en smäll: Färre bilar på vägarna = kortare restider. Uppenbara miljöfördelar. Och minskat amerikanskt fettberg.
Kortt väderrapport: 27 grader. 34 på termometern på bakgården (delvis i solen). Synd att klaga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar