söndag 11 januari 2009

På spaning efter den örn som flytt

Stack iväg på cykeln i morse för att jaga crabcakes och vithövdad örn. Våra vänner crabcakesförsäljarna på marknaden vid Dupont Circle hade sålt slut, så jag fick cykla vidare. Kallt och motvind, men ändå friskt på något sätt. Har inte rört på mig så särskilt mycket de senaste veckorna, en envis lindrig förkylning har satt hinder i vägen. Åtminstone har jag skyllt på det (host, host).

Jag cyklade ett par varv ute på Hains Point, den yttersta udden där de båda floderna Anacostia och Potomac möts. Ingen örn i sikte. Så jag cyklade till the fishmarket istället, som ligger vid vattnet ett par kvarter rakt söder om the Mall och köpte mina crabcakes och sedan trampade jag hemåt förbi alla monument.

Dessa monument har för övrigt fått sällskap av tusentals toaletter. Eller vad vi i Sverige brukar kalla baja-major. Jag vet inte om jag är konstig, men känns det inte en smula vanvördigt att smälla upp tusentals utedass bredvid USA:s alla heliga monument, där krig och hjältedåd hyllas och där man annars varken får cykla, springa, prata högt, äta glass eller skratta.

Men bajsa går tydligen bra.

Anledningen till alla dessa paraderande major är naturligtvis den kommande Inauguration Day och det här evenamanget verkar växa minut för minut. Nu har de byggt en jättescen alldeles nedanför Lincoln Memorial, ni vet där Martin Luther King höll sitt berömda "I have a dream"-tal 1968.

Och på tal om honom så är det hans födelsedag nästa måndag, mitt i Obama-festligheterna. Och här i USA är Martin Luther King Day en helgdag, så de flesta är lediga, skolorna är stängda osv.

I övrigt? Barnen har umgåtts med kompisar hela dagen, jag har bakat bröd och kvällens crabcake-middag serverades med pressad potatis, tartarsås och en enkelt sallad till. Det hela nedsköljt med några glas lemonade.

2 kommentarer:

Olle J. sa...

Vid mitt enda besök i DC för ett antal år sedan var det inte lätt att hitta bajamajor. Som de turister vi var hade vi arbetat och fram från ena änden av the mall till den andre och nådde till Capitol Hill först när det var mörkt ute. Kallt dessutom, då det var i slutet av december.

Vid Capitol Hill hade jag hunnit bli väldigt, väldigt kissnödig. Började tänka på stackars Tycho Brahe men runt mig fanns bara alla dessa tunga marmorbyggnader. Öde och tysta vid denna tidpunkt på dygnet (måhända var det helg).

Till slut pinkade jag på Capitol Hill, gömd bakom en liten traktor. Jag måste tyvärr erkänna att det inte var ett politiskt motiverat dåd.

Peter sa...

Annars är min erfarenhet att det är väldigt gott om "restrooms" (man får inte kalla en toalett för en toalett i det här landet som bekant) här i Distriktet. Även när det inte står bajamajor på parad runt The Mall. Troligen beror det på att amerikaner dricker och äter oavbrutet.