lördag 13 februari 2010

Och nu över till sporten

Vinter-OS har dragit igång, som några av er kanske märkt. Det sker nästgårds, på andra sidan gränsen. Vi kollade invigningen igår. Jag har aldrig varit särskilt svag för sådana där tretimmars svulstiga mastodontevenemang, men närde vissa förhoppningar om att kanadicken Neil Young skulle dyka upp och kanske sjunga en duett med landsmaninnan Joni Mitchell.

Två storheter från det stora landet i norr.

Men nähädå. kd lang var förvisso där och sjöng "Hallelujah", men annars var det inte så värst upphetsande. Det mest spännande var väl att se Wayne Gretzky bli en aning svettig på överläppen när den där eldanordningen inte fungerade som den skulle. Men det löste sig.

I dag har själva tävlingarna kommit igång. Jag såg fram emot att få se några svenska medaljer i skidskyttet, men amerikansk TV prioriterade 5 000 meter skridsko, som i vanlig ordning vanns av någon holländare. Någon svensk såg jag aldrig. Inte ens någon som ramlade. Vart tog Göran Claesson vägen?

Dagens höjdare blev istället damkronorna, som vann enkelt över Schweiz. Hela matchen visades direkt. Kanon. Samtidigt kunde jag konstatera via nätet att det inte gick något vidare för se svenska hjältarna i skidskyttet, så det var ju inte så mycket att missa i alla fall.

I kväll har jag kollat in short track och nu är det något helt ointressant freestyle-gren på skidor. Jag är mera inne på Caps sista match före OS-uppehållet (jag snackar NHL-hockey här). Just nu 1-1 mot S:t Louis Blues efter första perioden.

I morgon är det läge att ladda upp inför herrarnas puckelpist. Börjar kl 3 pm, lokal tid.

Inga kommentarer: