måndag 8 februari 2010

Värmen tillbaka och kaos på Whole Foods

Jag är sotaren på taket i det bleka gryningsljuset över den amerikanska huvudstaden


Eftersom värmapannan pajade i går (se förra inlägget), så var det en aning kyligt när vi vaknade. Sisådär tolv grader inomhus. Hustrun gick upp i ottan för att följa med två gäster vi haft här några dagar (Marianne och Margita, mycket trevligt) ner till M Street för att hjälpa dom med bagage och hitta en taxi. De skulle resa vidare till Costa Rica och lär väl vara framme vid det här laget. Det är sannolikt varmare där än här.

Själv gick jag huttrande upp vid 7.30, drog på mig en massa kläder, gick ner i källaren och hämtade stegen och klättrade sedan upp på taket föör att kolla om något ramlat ner i skorstenen. Der var nämligen en teori som värmefirman hade som jag hade pratat med kvällen innan. Är det stopp i skorstenen stänger gaspannan av sig automatiskt.

Men jag kunde inte se något stopp. Allt såg helt normalt ut. Nu är jag förvisso ingen sotare, det är ett av de få jobb jag aldrig haft. Men jag låtsades som om jag visste vad jag gjorde och klev ner igen och berättade för hustrun att allt såg bra ut.

Sedan ringde jag en massa samtal och gick ut och lånade ihop tre "space heaters" - mobila el-element - som jag placerade strategiskt runt om i huset.

På så sätt lyckades vi få upp temperaturen några grader. Jag satte även på ugnen, samtliga plattor samt tände ett par tusen värmeljus.

Vid tvåtiden på eftermiddagen kom så äntligen en expert från värmefirman: The Heating Guy. Och trekvart senare hade han sparkat igång gaspannan.

"I recommend a new boiler", sa han innan han stack iväg på nya spännande uppdrag.

En stund senare började en behaglig värme sprida sig från elementen och vi började få varmvatten i kranarna. Jag gick runt och stängde av ugnen, plattorna, de extra elementen, varmluftsfläkten i vårt badrum samt blåste ut de tiotusen värmeljusen.

Därefter gick jag och handlade på Whole Foods och där var det kaos, omkring tusen personer och tomt på många hyllor.

Det gäller ju att bunkra upp. Det kommer in ett nytt oväder i morgon, tisdag...

Skolorna har naturligtvis varit stängda i dag. De är naturligtvis även stängda i morgon. Och sannolikt resten av veckan. Barnen jublar. Syster Yster är som vanligt ute på vift med kompisar, vi lär inte se röken av henne förrän i morgon. Men grabbarna är i huset.

3 kommentarer:

Ulf. sa...

Låter ju nästan som att du försökte tända eld på kåken! Skönt att ni har värme igen i alla fall.

Peter sa...

Här är kanonskönt nu. Kul att Marissa fick jobbet!

Karin sa...

Grattis till värmen!
Själva hade vi några fåglar som byggde bo och fick ungar i vår skorsten förra sommaren. Man vet aldrig, fram med kikaren och upp på taket igen! Du kanske får ett kryss på listan!