lördag 4 februari 2012

Dags för temlor i Distriktet

Semmeldags!

När Syster Yster föreslog att vi skulle baka semlor så var jag inte svårövertalad. Är det något jag kan tänka mig att baka i sötsaks-väg så är det semlor. Jag är praktiskt taget uppväxt på semlor. Jag älskar semlor.

Semlor byggde denna kropp.

Så jag drog igång ett bullbak - och misslyckades som vanligt med jäsningen. Den här jäkla torrjästen de har i detta brödmässiga u-land fungerar ju aldrig som den ska. Så det blev ett dussin halvstora, halvjästa bullar. Men med lite hemlagad mandelmassa och hempiskad grädde, ska det nog bli en trevlig afton i alla fall.

I övrigt en tämligen lat och tillbakadragen lördag. Pojkarna och jag var i parken någon timme. Hustrun har jobbat. Syster Yster har stekt 200 plättar. Dessutom halvlåg jag och kollade Caps slå Montreal Canadiens med 3-0.

Den stora sportnyheten denna dag var annars - självklart - att Göteborgs Atlet-och Idrottssällskap slog ÖIS med 1-0 i årets första träningsmatch. Målskytt? Wanderson förstås.

jag återkommer förhoppningsvis med bilder på temlorna. Jag förstår att ni kräver att få se dem.

6 kommentarer:

Taina sa...

Hahahahaha! Ja JAG vill se bevis! Här kör de med färsk jäst i alla butiker nu. Det gjorde de inte för ett par år sedan.

Ha en fab lördag med era "temlor"

Kram

Annika sa...

Jomen, det finns färskjäst, som Taina säger. Kolla Safeway och Giant!
MMM..älskar temlor...godaste som finns!!

Werner sa...

Blott Sverige svenska temlor har!

Grekland nu sa...

Jag lovar att jag skulle smaka oavsett hur dom ser ut...

Anna Karin sa...

Det blir svanska semlor i sommar, var så säkra!

Peter sa...

Tack för kommenterarna. Bilder är nu publicerade!

Färskt jäst finns på "utvalda Giant-butiker" har jag förstått. Dock inte i vår närhet. Och vår lokala Safeway har ingen färsk jäst tyvärr.

Är inte temlor ursprungligen från medelhavsområdet? Åtminstone säger myten att de är importerade från Turkiet... fast det är ju å andra sidan inte Grekland.

Ser fram mot sommarsemlor!