onsdag 29 februari 2012

Halvdeppig Happy Leap Day

Det har varit en halvdeppig Happy Leap Day (skottdag) så här långt. Det började regna exakt när barnen och jag gav oss ut klockan 7:30 i morse och sedan har det bara fortsatt. Mörkt är det också. Dock hyfsad temperatur, runt 13 grader. Det ska visst bli åska framåt kvällen, söger dom som kan sån't.

Det är vår andra Leap day här i USA, vilket innebär att Lillebror upplevt fler skottdagar här än i Sverige. Han var ju bara fyra år när vi flyttade hit. Och nu är han nio.

Skottdagen är ett konstigt påfund. Särskilt för dom som fyller år just denna dag. Vi har några stycken sådana i bekantskapskretsen. Min gamla ungdomsvän Maria, t ex. Hon fyller nog 13 år i dag, om jag räknar rätt. Trots att hon är ett år äldre än jag.

Det är konstigt.

Jag är skyldig er en rapport om gårdagens TV-äventyr. Caps spelade uruselt i ungefär 57 minuter av matchen, men lyckades få in två mål där på slutet och kvittera. Sedan vann man makalöst nog i förlängningen. Mitt Romney vann i både Arizona och Michigan. Nästa primärvalsanhalt är Super Tuesday (läs mer om detta och lite annat på min "proffsblogg" Amerika-reportage), då tio delstater går till val eller så kallade cacuses (nomeringsmöten).

Dokumentären om Amish-folket är inspelad, liksom sista avsnittet av Parenthood.

I övrigt: Jobb, jobb, jobb. Hustrun har hur mycket på gång som helst och hinner knappt sova. Jag inleder ett större projekt i morgon som lär sträcka sig över hela våren. Och kidsen strävar på med plugg, läxor och diverse aktiviteter. I helgen ska Big Brother spela på en jazzfestival. Syster Yster har körsång i the National Cathedral. Lillebror är medbjuden på en skidtur upp till bergen på söndag - jag funderar på att hänga med. Om det hinns med.

Slutligen lovade jag att ta några smygbilder från den där trädgården jag skrev om häromdagen. Tomten är på uppskattningsvis 1 000 kvadratmeter. Tyvärr är det svårt att ta bilder av trädgården eftersom den ligger en bra bit ovanför trottoarhöjd. Men kanske ni kan få en liten uppfattning av den, bilderna är tagna från vårt hus:



Framsidan och trappan upp från gatan. Rätt okej kåk...


Tomten och trädgården. Det är en stor häck i bortre delen, en del grusade gångar, massor av olika former av träd och buskar samt perenner av olika slag.


4 kommentarer:

Olle J. sa...

Intressant med bilderna. Nu kanske inte sista februari ger den mest rättvisande bilden av en trädgårds eventuella prakt. Däremot verkar det ju från bilderna att döma handla om annat än en välskött villaträdgård som ett par med genuint intresse för trädgårdsarbete kan upprätthålla utan att köpa in arbetskraft vid några tillfällen. Att i stort sett ha en heltidsanställd verkar ju i mitt tycke vara en tämligen absurd användning av hushållets resurser. Om man får gissa så skulle jag säga att det är en kombination av goda inkomster, låga löner för trädgårdsarbete och ett egentligen tämligen njuggt intresse för trädgårdar i kombination med en stark drivkraft att i grannskapet signalera välstånd och redighet.

Peter sa...

Jag tror din analys är helt klockren! Du kommer att sluta som professor, sanna mina ord. Grönsvarts marsch mot elefantkyrkogården fortsätter. Nyförvärvet i dag, Jeffrey Aubynn (som jag i o f s alltid gillat) fyller 35 i vår. Det andra nyförvärvet, Peter Ijeh, är lika gammal. Fast erfaenhet kanske kan vara bra, det med.

Olle J. sa...

Ops! Jag menade att skriva "att döma handla INTE om annat än en välskött villaträdgård som ett par med genuint intresse för trädgårdsarbete kan upprätthålla", vilket förstås ändrar betydelsen av efterföljande text.

Jag har en tendens att glömma skriva ut just ordet inte, vilket kan få långtgående konsekvenser. Samma sak hände mig första gången jag skrev en tenta på universitetet. Ett inte försvann vilket ändrade innebörden av en hel sida. Föreläsaren Kjell Rautio, numera utredare för LO, tycke emellertid att det var ett modigt tilltag det jag skrev och gav mig högsta betyg. Det är så en framgångsrik akademisk karriär grundas!

Två år är lite sådär för någon så gammal kan tyckas. Samtidigt förstår man la om Aubynn inte vill skriva på för bara ett år. Lite road av att han pratade om att flytta hem till Göteborg i och med att han köpt villa i Askim. Sydvästra och Nordöstra Göteborg är la inte samma stad - det är olika världar.

Peter sa...

Som sagt, du kommer att gå långt. Glöm inte bort att inte skriva inte, bara... Och Janne Eliasson blev vice FN-chef. Jag säger då det...