onsdag 8 februari 2012

Tankar om kalorier i väntan på snökaos

I går var det vårkänslor, i dag hopar sig tunga moln över Distriktet. I radion i morse varnade man för snöfall framåt sen eftermiddag, kväll. Således har en del skolor i Distriktet ställt in sina "after school"-aktiviteter denna onsdag.

Med tanke på att det fortfarande är uppemot nio grader varmt enligt termometern utanför fönstret där jag sitter, har jag svårt att tänka mig att eventuell snö skulle åstadkomma några större problem. Men det är klart, temperaturen kan falla snabbt. Lika bra att ställa in sig på totalt snökaos.

Har återupptagit cykelträningen efter ett par dagars uppehåll. Cyklade bort två flaskor Samuel Adams (320 kalorier) på lite drygt 20 minuter. Då höll jag hög fart rakt igenom, omkring 36 km/h i snitt.

Frågan är om öl är värd denna insats.

Ett glas vin innehåller ungefär lika många kalorier som en flaska Sam Adams, dvs runt 160. En drink, t ex en GT (drygt två dl), ligger på 200. För oss som gillar margarita är kalorilistan ingen rolig läsning. Ett glas (omkring 1,5 dl) innehåller cirka 300 kalorier.

Allt enligt en diverse sajter som jag hittat medelst googling. Jag garanterar inte sanningshalten, men det låter rätt rimligt.

Jag tror att det - ur strikt kalorisynvinkel - är bäst att dricka ren och okryddad starksprit. Därmed inte sagt att just denna dryck generellt är den bästa att dricka.

Godsaker då?

En pannkaka: 150 kalorier (tio minuters cykling). En kanelbulle: 220. Blandat smågodis 20 bitar: 400-500. En 250-grams chokladkaka: 1325. Jordnötter (en dl): 400. Chips (två dl): 150.

Lite förvånande att jordnötter är så mycket mer kalorifyllda än chips. Den som är intresserad kan se en rätt fullödig (och fullständigt deprimerande) kalorilista här.

Nu ska jag ge mig ut i snökaoset och hämta hem lite kids.

7 kommentarer:

Annika sa...

Det är skitdeppigt att räkna kalorier. USCH och fy, och jag gör det ständigt.
Tänk om man finge släppa det och bara äta det man VILL utan att gå upp i vikt.
Suck..
Ibland blir jag så less på det där.

Nä, ngn snö tror ja inte vi får. Inte alls. Tyvärr. Det spöregnar i Reston nu.
Alla vägar SÅÅÅ preppade för ev snö, men jag tror inte vi kommer att se en flinga. Inte idag iaf. Knappast på resten av vintern heller...
Sjuk, sjuk vinter....

Anna Karin sa...

Vilken vanvettigt lång och uttömmande lista och ändå kunde jag inte hitta semla.

Peter sa...

Nä, Annika, inte snöar det inte. Allt salt regnar väl bort.

Semla ja... Hur kunde jag glömma det? Självbevarelsedrift? En snabb googling: 500 kalorier.

Werner sa...

På tal om kalorier - kolla vad en pizza ger.

Hanna sa...

Jojo! En capricciosa mättar ju...
Det var verkligen lätt att fastna i den listan. Men alltså, hur kan okokt ris innehålla så mycket mer kalorier än kokt? Och varför är det intressant att i en sån här tabell veta vad okokt ris innehåller - är det någon som äter det??

Anna Karin sa...

Nä, okokt ris försöker man väl undvika. Det innehåller ju en massa kalorier.

Peter sa...

Jag äter rätt sällan okokt ris. Däremot pizza då och då. Min enkla hålla-vikten-filosofi, som är åtminstone hyfsat framgångsrik: Ät vad du vill till frukost, lunch och middag. Undvik alla sötsaker, godis, glass och choklad, fikabröd etc däremellan. Lite frukt istället. Rör på dig ordentligt åtminstone tre gånger i veckan (typ träningspass).
Frossa på helgerna. Unna dig. Njut.