söndag 5 februari 2012

Ett överflöd av onyttigheter

Super Bowl-helg i USA. Vilket innebär ett överflöd av onyttigheter av allehanda slag. Läsk, öl, grogg, friterade och flottiga kycklingbitar doppade i flottig sås, chips, pizza, godis.

You name it. Och vi hade förstås skaffat allt.

Dessutom grundade vi som sagt (se gårdagens inlägg) med lenten buns - eller temlor.

Så man kan väl säga att min järnhårda diet, karaktär och disciplin inte riktigt höll just denna helg. Men i morgon är en annan dag.

Söndagen har vi - förutom dessa excesser - ägnat åt en rejäl utflykt i norra Virginia. Bland annat besökte vi den ytterst sympatiska antikhandeln Old Lucketts Store strax utanför Leesburg. Hustrun gjorde ett och annat fynd, vi andra blev mest hänförda av den fantastiska gamla kåken som var som en labyrint inuti.

Sedan åkte vi och shoppade. Jag köpte två par Levisjeans av klassiskt snitt för drygt 30 bucks styck (runt 200 spänn). Enligt tillförlitliga källor kostar dessa brallor minst en tusenlapp i Sweden.

Nu är det paus i Super Bowl och Madonna har precis uppträtt. Patriots leder med 10-9. Familjen är delad. Big Brother och jag gillar Patriots. Boston är en trevlig stad. Lillebror och Syster Yster är hard core Giants-fans. Lillebror för att alla hans kompisar hejar på Giants. Dottern för att hon är en redig New York-brud.

Vilket lag hustrun lutar åt är något oklart.

Här är lite bilder från i går och i dag:



Kanske den snyggaste semmelbaket jag gjort någonsin. Och så gott sen...



Det var "gör din egen temla"-upplägg. Här fixar hustrun till sin med flinka fingrar.



Lillebror kan knappt vänta....



...och Syster Yster var ännu snabbare.



Old Lucketts Store i Leesburg, Virginia. Big Brother syntes vandra planlöst utanför huvudbyggnaden.



När vi kom hem var det dags för Super Bowl, Patriots mot Giants...



...tillsammans med kyckling, pizza, läsk och öl. Bland annat.


5 kommentarer:

Anna Karin sa...

Jättesnygg semla!

Werner sa...

Femstjärnig temla!

Hanna sa...

Alltså, jag har gjort vissa efterforskningar... (=googlat), och i de semlerecept jag hittade skulle man ha inkråmet av semlebullen när man gjorde mandelmassan. Men det verkar inte ni ha haft, och eftersom era tydligen blev lyckade ber jag nu ödmjukast om receptet!

Peter sa...

Tack Werner!

Hanna, jag gjorde som förra året: separat mandelmassa. Eftersom vi sedan gör individuella semlor så får var och en ta önskad mängd mandelmassa samt önskad mäng inkråm och blanda, samt lägga in i bullen. Mandelmassereceptet är extremt enkelt: Ta önskad mänd mandel (jag tog cirka 2,5 dl), skålla och skala, finhacka samt krossa i mortel (eller ta en sån där matberedare om du har någon, då blir det en fin och slät massa, själv föredrar jag lite grovkornighet), tillsammans med lagom mängd socker (ju mer desto sötare, förvånansvärt nog, jag tog någonstans mellan an halv och en en dl) samt en smula vatten. Blanda ordentligt med en gaffel eller liknande (eller i den där beredaren som sagt). Sedan kan mandelmassan stå i kylen och tas fram när man vill göra sig en temla.

Hanna sa...

Strålande! Tack! Nu ska jag skriva en liten inköpslista tror jag... Ska definitivt testa det här!