måndag 28 maj 2012

Att få ihop svenska och amerikanska helgdagar

Ibland blir det ju lite konstigt. Som när USA har en helgdag och Sverige inte har det. Eller tvärtom. Eftersom jag normalt arbetar för svenska uppdragsgivare så blir det alltid en aning svårt att bestämma sig. Ska jag vara ledig som alla andra amerikaner eller ska jag jobba som vanligt eftersom det är en vanlig arbetsdag i Sverige?

För ett par veckor sedan var det Kristi Himmelfärs i Sweden. Denna högtid inföll på en torsdag, vilket innebar att folks dels tog ledigt halva onsdagen och dels - självklart - såg till att inte vara på jobbet på fredagen, en klassisk klämdag.

Själv jobbade jag dock på i vanlig ordning. Det fanns liksom inget i min omgivning - eller kontext som det brukar heta i mer intellektuella sammanhnag - som motiverade mig att ta ledigt: kidsen var i skolan, alla kompisarna jobbade; det var vanliga vardagar.

I dag var det omvänt: Helgdag i USA, vanlig dag i Sweden. Alla här var lediga. Hur skulle jag göra? Sitta inne på kontoret medan alla andra träffades vid poolen och hade det trevligt i det vackra vädret? Jag velade en stund innan jag bestämde mig för en kompromiss: några timmars jobb på förmiddagen, sedan ledigt resten av dagen. En halvdag, typ.

Denna halvdag bjöd bland annat på 30-gradig värme, två poolbesök med totalt 500 meters simning, en del trädgårdsfixande och annat smått och gott. Tre dagars badande och uppemot två kilometers simning (hälften bröst, hälsten crawl) har renderat mig kunskap om muskelgrupper som jag uppenbarligen inte använt på ett bra tag: Tydligt träningsvärk i axlar och bröstmuskler. Skönt. Dessutom är vår lokala kommunala pool en veritabel samlingspunkt för vänner och bekanta, i dag satt vi ett helt gäng tillsammans och diskuterade livets väsentigheter åp det sätt som man brular diskutera livets väsentligheter vid poolkanten.

I övrigt denna måndag: Familjens reseledare (hustrun) har bokat in vår sommarresa till Sverige. Vi sticker fredagen den 6 juli och landar dagen efter på eftermiddagen i Estocolmo, lokal tid. Alla här längtar till den svenska sommaren, till släkten och vännerna.

I morgon ser jag fram mot att lyssna på Big Brothers Band, som gör sin sista spelning för terminen. Jag återkommer med stor sannolikhet med rapport.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Så länge jag jobbade för min svenska arbetsgivare körde tog jag alltid det bästa från de två länderna - ledig på brasilianska helgdagar OCH svenska. Naturligtvis!
HURRA för den inbokade Sverigeresan!! Snart ses vi!

Peter sa...

Jamen det var ju himla smart, att jag inte tänkte på det. Dubbelt så mycket kvalitetstid i livet... Vi lär väl dyke upp nere i Halmstad runt den 9 juli skulle jag tro - kul!

Anna Karin sa...

Jättejättevälkomna, vi längtar!!