tisdag 17 mars 2009

Grön dag och grönsvart seger

Jobbade på skolbiblioteket och hade nöjet att katalogisera två Astrid Lindgren-böcker skänkta av en känd Vita Huset-korrespeondent boende här i Georgetown. "Pippi Longstocking" och "Pippi Longstocking goes on Board" är nu ordentligt införda i skolbibliotekets datoriserade system.

När jag satt där och bläddrade i Pippi-böckerna kände mig nästan löjligt stolt över att vi har en sån stor och internationellt känd författare som Astrid Lindgren. Fast ärligt talat har jag aldrigt tillhört hennes största fans, varken när jag var barn och läste själv eller när jag läst hennes böcker för mina egna barn på senare år. Nä, tacka vet jag Tove Jansson. Men hon var ju inte svensk.

Dagen har präglats av en irländsk grön nyans. Det har ju varit S:t Patricks Day och massor av folk - många uppenbarligen inte alls med irländsk bakgrund - har gått klädda i gröna kläder under dagen. På väg till en journalistuppdrag mitt på dagen i dag passerade jag Vita Huset, vars fontän hade grönt vatten och efteråt cyklade jag vidare norrut till för att hämta Big Brother vid hans skola och passerade ett antal irländska krogar där det skrålades och hölls på. Det lät allmänt trevligt.

Själv har jag firat att GAIS vann över bönderna från Söderslätt (Trelleborgs FF) i dagen träningsmatch. 2-1 blev det på bortaplan. Brassen Wanderson gjorde ytterligare ett mål, han är nu uppe i fem stycken under försäsongen och luttrade makrillar på nätet börjar redan skriva att han kommer att köpas upp av någon storklubb efter halva säsongen. det är i så fall bara att hoppas att Grönsvart får rejält många miljoner för honom...


En av USA:s främsta experter på hälso- och sjukvård, den konservative Bob Moffit, visade sig vara gaisare när jag träffade honom i dag. Trodde jag först. Sedan insåg jag att det inte riktigt var rätt färger på slipsen. Men nästan...

Det syns kanske inte riktigt bra, men vattnet i fontänen är faktiskt grönt. I bakgrunden familjen Obamas lilla kåk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är först som man är ifrån något/någon som man inser saknaden eller vara stoltheten över det, Sverige.
Krya på er!
Kram Veronica

Annika sa...

Så tråkigt bara att så få här i US känner till henne.
Det är ledsamt.
Minns att man trodde att min dotter var "wendy" när hon hade Pippikläder på sig som liten.
Oh well...
Älskar Astrid Lindgren. Tove Jansson också. Enormt mkt!!

Peter sa...

Jo, Wendy's (en hamburgerkedja) har helt klart gjort sig skyldig till så kallad varumärkesstöld. Det är ju uppenbart att det är Pippi. Borde vara ett bra case, jag skulle tro att Pippi var på s enen före Wendy.