fredag 2 mars 2012

Kända GAIS:are jag träffat

Jan Eliasson, välkänd grönsvart supporter, har blivit utsedd till vice generalsekreterare i FN. Måste naturligtvis bero på hans engagemang i GAIS. Nu ska väl vägen till europeiskt cupspel på högsta nivå vara säkrad.

Kul för grabben. Har personligen bara träffat honom en enda gång, i samband med ett midsommarfirande på det svenska residenset här i Washington under hans år som ambassadör här. Jag minns att han bar halmhatt vid tillfället.

Andra kända GAIS-supportrar jag mött IRL: Ingemar The Champ Johansson. Jag skakade näven som fällde Floyd. Stort. Hagge Geigert som höll tal på en antinazist-demonstration på Järntorget i Göteborg för omkring 30 år sedan. Claes Malmberg, som jag stod och pratade med utanför vårt dagis i Bromma för runt tio år sedan. Frank Zappa, som jag träffade i samband med en konsert i Stockholm ungefär 1978. Texas Johansson, som påstår sig vara HBK:are, men som naturligtvis har en grönsvart själ i grund och botten.

Däremot har jag aldrigt träffat Pelle Blohm, trots att vi då och då kommunicerar via nätet. Ytterst sympatisk man. Likaledes sympatiske Olle "Kropotkin" J, som understundom kommenterar här på bloggen, har jag inte heller träffat i verkliga livet. Fast han påstår att han sett mig en gång på Ullevi. Men jag vet inte, han sa att jag hade haft en brun manchesterkavaj på mig. Den var grön. Han skyllde på färgblindhet.

Däremot har jag läst en del av den gamle ryske frihetliga ideologen Pjotr Kropotkin. Huruvida han var GAIS:are är dock osäkert. Men han hade en hel del intressanta idéer om hur människan gynnas mer av samverkan än av konkurrens - läs till exempel hans mest kända bok Inbördes hjälp, där han bland annat är kritsik till darwinismen och resonerar kring hur många djurarter organiserar sig tillsammans för nå bäst resultat för hela gänget.

I övrigt denna fredag: Mest jobb. Men jag hann träffa Centerns nya partiledare Annie Lööf på ett seminarium. Född 1983, som kompisen Sven noterade i ett mejl. Herregud, hon kunde vara min dotter...

Nu: Fredagsmiddag!

6 kommentarer:

Sven sa...

Eftersom jag nämns i så celebert sällskap är det väl bäst att föra till protokollet att jag inte är gaisare. Däremot är jag ganska förtjust i just gaisare. Helst egenhändigt dörjade.

Malin sa...

Jobbet passar nog Jan som handen i handsken! Helst skulle han vilja vara senator, men eftersom han inte kan bli det, så måste ju detta vara det näst bästa!

Vet inte om jag annars träffat någon känd gaisare, men pappas kusin Olle var mäkta imponerad när sonen då två år gammal besökte Sverige och sa "guys" hela tiden. Han trodde sonens morfar (min far) hade varit framme och lärt honom vilket lag han skulle heja på...

Peter sa...

Sven, jag lovar att inte offentliggöra dig som gaisare förrän du känner dig mogen för att ta det steget!

Malin: Haha! Så din far är grönsvart? Världen är liten! Tröjor med GAIS-tryck förknippas här i USA ibland som ett inlägg om sexuell läggning - det vet jag av egen erfarenhet. En homosexuell tjejkompis tyckte jag var föredömligt solidarisk i mitt ställningstagande för hennes kamp om lika rättigheter. jag hade inte hjärta att berätta att texten "bara" handlade om ett svenskt fotbollslag...

Malin sa...

Pappas kusin iallafall,antar jag. Har ingen aning om vad pappa hejar på. Helsingborg ligger nog nära till.

Har man en tröja det står FRED på så tror det är att det är ett namn;)

Hanna sa...

Hmm... Frank Zappa, GAIS:are?
Jojo...

Peter sa...

Hanna! Om du nu möjligen tvivlade på sanningshalten i detta om att Zappa är GAIS:are, så kan du ju njuta av bilden på följande länk: http://www.festivalphoto.se/pictures&concertID=20564&photoID=987560