måndag 19 mars 2012

I backspegeln, del tre

Återigen dags för ett par bilder från förr. Min längtan efter nostalgi är oändlig.

Inte mycket nytt att förtälja i övrigt från Distriktet. Sommaren fortsätter, grabbarna är på skolan som vanligt och hustrun och jag jobbar på. Syster Yster har en kul vecka på skolan. Det kallas minimester och infaller mellan den andra och tredje trimestern (läsåren här är uppdelade i tre lika långa terminer). Under minimestern kan eleverna välja på en massa roliga saker, allt från olika välgörenhets- eller communityprojekt till resor till Spanien eller Kina (för de lite äldre studenterna).

Syster Yster har valt att ägna veckan åt att upptäcka helt eller delvis okända sidor av DC. I dag har de bland annat varit i området kring U Street och Columbia Heights, kollat in den gamla klassiska Howard Theater där "alla" svarta musiker spelat genom åren och som nu ska renoveras efter många år i glömska. Och så åt de lunch på Ben's Chili Bowl - ännu ett klassiskt ställe i den delen där medborgarrättsrörelsen var som starkast på 1960-talet.

Nu ska jag kolla hockey, bra match i kväll: Caps mot svensklaget Detroit Red Wings.

December 2007, vår egen "fröken Gåta" (hon heter Riddle i efternamn) som var barnens extrafröken under vårt första halvår här. Hon tränade dom i engelska, hjälpte till med läxor och var på det hela taget ett fantastisk stöd för oss.

Jag minns att det var iskallt. Januari 2008. Svärmor och svärfar var och hälsade på, jag hade precis kommit tillbaka från Sverige där jag firat mammas 80-årsdag. Det känns både långt borta och väldigt nära.

Inga kommentarer: