tisdag 20 mars 2012

Kul på hjul med GPS-klocka

Vaknade av ett rejält åskoväder vid halv sju i morse. Hustrun hade oljat in utemöblerna kvällen före och låtit dom stå och torka över natten. Men torra blev det ju inte direkt. När det blixtar och dundrar så regnar det också. Eller öser ner är nog en mer rättvis beskrivning.

Sedan drog molnen bort och resten av dagen var vacker med en sympatiskt temperatur på runt 25 grader. Jag stack iväg på en timmes cykeltur efter arbetstid. Tack vare min gamle gode vän Lennart lyckades jag ställa om min GPS-klocka (ni som läst den här bloggen ett tag vet allt om denna klocka) till cykelformat. Och istället för distanser man avverkat på tid (t ex löpning en kilometer på 4:43) så visar den nu hastighet mätt i kilometer per timme.

Jättekul!

Dessutom förstås hur långt man cyklat och genomsnittsfart och en massa andra coola grejer.

Så i dag cyklade jag en kort tur längs stigarna nere i Rock Creek. Upp och ner och många svängar. Dessutom kollade jag mera på klockan än på vägen, vilket påverkade cyklingen negativt. Och underlaget är verkligen uruselt. Och det var en massa turister i vägen hela tiden. Och jag kände mig lite sliten efter söndagens tur till Great Falls. Och ena trampan lät lite konstigt. Mycket insekter i luften. vattenpölar här och där.

På det hela taget gick det med andra ord rätt långsamt, vilket förstås inte var mitt fel på något sätt. Snittfart på vägen ut: 20,8 km/h. På vägen tillbaka: 23,6.

Antal bortcyklade kalorier: 847 (= 5,3 flaskor Sam Adams). Tid: 42 minuter och 43 sekunder. Distans: 15,98 km.

Toppfarten i backen nerför Tilden Street: 52,2 km/h. Hur kul som helst! Mindre kul att cykla uppför samma backe, där var snittfarten nere på runt 10-12 km/h...

Annars denna dag: En vanlig dag. Barnen var i sina skolor, hustrun jobbade och jag likaså. Pratade med brorsan som lät glad över att det skulle bli nio grader varmt i Stockholm i morgon. Här är temperaturen just nu 20,2 grader utanför fönstret klockan 21 på tisdagskvällen.

Inga kommentarer: