söndag 11 mars 2012

Irländsk parad - eller inte...

En fullständigt underbar söndag i Distriktet. Våren står i full blom och S:t Patrick's Day firades med ståtlig parad nere på the National Mall - en vecka i förväg. Paraden hade i vanlig ordning tämligen få irländska inslag. Här i nationens huvudstad är inte den bakomliggande orsaken till paraden särskilt viktig.

Det är själva paraden som spelar huvudrollen.

Således är det ungefär samma gäng som paraderar oavsett om det är Independence Day, S:t Patrick's Day eller någon annan Day. Det är olika etniska grupper, det är militär och hemvärn, det är en massa bilintresserade föreningar, det är polisens motorcykeltrupp, det är diverse blåsorkestrar, det är medeltida sällskap, det är olika brandstationer - gärna med någon äldre brandbil, det är allmänt utklädda konstiga personer och väldigt mycket annat.

För att fira det irländska hade flera, men inte alla, pliktskyldigt hängt på sig någon grön attiralj.

Rätk kul att se hur som helst och dessutom fantastiskt skönt att vara ute i det suveräna vädret. Det var så fint att jag vägrade gå ner i källargymmet vid hemkomsten. Istället tog jag min vanliga hoj och cyklade en dryg tremilarunda i Virginia på eftermiddagen. Massor av folk ute och sprang, gick, åkte rullskridskr eller cyklade.

Här är lite bilder från dagen:

Vårkänsla i Distriktet. Och det ska visst bli ännu varmare går det rykten om

Ja, försök spåra det irländska i detta inslag på S:t Patrick's Day Parade...

...eller här - det är en maskot för baseballgänget Nats. Möjligen Thomas Jefferson? Möjligen irländskt påbrå?

Två tvättäkta irländare. Grabben har snart vuxit ikapp mig. jag måste börja äta mer grönsaker.

Familj vid parad.

Falun gong-gänget var som vanligt ute och gick. Observera de gröna inslagen.

Titta, det här är något för min gode vän och irlandstoken Pelle Blohm. Irländska hästar eller vad det nu kan tänkas vara. Tror minsann han har en sån där sak hemma i stallet i Örebro.

5 kommentarer:

Anna Karin sa...

Åh, vad det ser härligt vårlikt ut! Ser jag rätt, är det ett blommande körsbärsträd? Redan?

Peter sa...

Det finns blommande körsbärsträd, men just det här är ett liriodendron eller tuliptree. Dessutom blommar dogwood vackert just nu.

Hanna sa...

Jag tycker det låter kanon med denna paradlust i tid och otid! Den där första bilden av tjejen med hatt med... fjädrar (?) i, den är helt underbar!

Peter sa...

Tror hon kommer från dina hemtrakter. Eller åtminstone din kontinent. Eller åtminstone från någonstans nära din kontinent.

Blohm sa...

Oj, såg den där bilden nu Peter. Vääääldigt sent, haha.
Underbara varelser de där hästarna även om min är något mindre. Det där måste va killar, min tjej är en pygmé i sammanhanget:-)
Tuffa, lugna, snälla och helt enkelt bäst...

Hare bra!
Blohm