onsdag 21 mars 2012

När jag var barn...

En helt normal onsdag. Det enda onormala var möjligen att Syster Yster fick ta sig hem på egen hand från skolan i dag, eftersom hustrun hade tagit bilen och stuckit iväg på jobb i Baltimore. Det är väl i och för sig inte så särskilt märkvärdigt. I praktiken handlar det om att gå omkring hundra meter från skolan, ställa sig vid busshållplatsen, kliva på bussen och sedan kliva av en kvart senare omkring 100 meter från vårt hus.

Men det har liksom blivit så att jag eller hustrun hämtar med bilen, eftersom det är två kids till som ska hem ungefär samtidigt: Big Brother och en av hans skolkompisar som samåker med oss.

Annat var det när jag var ung. Jag tror inte att mor och far hämtade mig en enda gång från skolan. Eller körde mig dit. De jobbade ju och båda var redan utflugna när det var dags för brorsan och mig att sticka till plugget. Och när vi slutade, så var de kvar på jobbet fortfarande. Farsan, som jobbade på varv, började prick 7 och slutade 4:18 om jag minns rätt - de jobbade lite extra för att tjäna in några klämdagar. Mamma hade kontorstider på ljusfabriken men var på jobbet extra tidigt vareviga dag och gick ofta hem sent. Någon mer plikttrogen person har troligen aldrig funnits på denna jord.

Så det blev till att cykla de fyra mil jag hade till skolan. Varenda dag. Jobbigast var det när det var 30 minusgrader och en meter snö. Särskilt innan snösvängen hade hunnit ploga.

Så var det när jag var barn.

4 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Känns lite Monthy Pyton här va... Nej, men du har helt rätt. Mina föräldrar skulle aldrig komma på tanken att hämta eller lämna i skolan. Man fick cykla eller gå. Fast mina barn också fått klara sig själva. När vi flyttade till Tumba ville inte Jeppe byta skola så han åkte kommunalt varje dag från Tumba till Nacka.

Hanna sa...

Haha, Anna-Lena, jag tänkte samma sak! Peter, visst lekte du med kottar också? :)
MEn visst, jag cyklade också till skolan varje dag (dock inte FYRA mil!). Så som vi bor här och så som brassarna kör bil lär barnen behöva bli minst 30 år gamla innan jag släpper dem själva över gatan. Det går bara inte. Själv skulle jag hemskt gärna cykla till mitt extraknäck, men jag vågar inte - det är för farligt helt enkelt.

Peter sa...

A-L: Jag tror att det har att göra med sedvänjor i det här landet. Om jag ska generalisera så kör föräldrarna sina kids till skolorna fram till high school - då dom kan köra själva eftersom man får körkort vid 16 år här... Alternativt kommer skolbussen och hämtar vid gathörnet.

Hanna: Jo, trafikmiljön ser onekligen helt annorlunda ut jämfört med när jag växte upp för 100 år sedan eller så. Och jag kan bara tänka mig hur den ser ut i Brasseland.

Olle J. sa...

Jag åkte taxi till skolan. Inte så lyxigt som man kan tro. Körde chauffören för snabbt kunde man ju lätt tappa silverskeden ur munnen!