söndag 1 februari 2009

Super Bowl

Super Bowl pågår för fullt. Steelers från Pittsburgh leder med 17-7 över Arizona Cardinals efter halva matchen, bland annat efter en touch down som helt klart kommer att bli klassisk i Super Bowl-historien. Nu ska Bruce Springsteen och E Street Band snart upp på scenen. De har visst tolv minuter på sig.

Denna söndag i Distriktet har värmen äntligen kommit tillbaka. Runt 15 grader under dagen och inte ett moln på himlen. Vi började morgonen med att både hustrun och jag tog en joggingtur. Sedan var vi kulturella och gick på teater på Kennedy Art Center, hela gänget. Nu är fyra av oss hemma och äter chips och dricker cola eller öl och kollar matchen. Storebror är på bio med en klasskompis.

När jag var och handlade i eftermiddags var det helt slut på mitt amerikanska favvoöl, Samuel Adams. Rätt många andra sorter var också upphandlade till sista flaska. Och chipshyllorna (meter efter meter efter meter) gapade tomma här och där. Super Bowl är stort här. Det är rätt kul. En reklamminut kostar runt två miljoner. Dollar. Om jag mins rätt.

Sverige fick en liten reklamroll nyss. Historien var komplicerad, men ölsorten Bud Light kör med sloganen: The difference is drinkability. Plötsligt stod det "Skillnaden är drinkability". Rättstavat till och med.

Nu spelar Springsteen "Baby, I was born to run". Jag är väl inget större fan, men Greetings From Ashbury Park" är bra och den där Clemmons på sax är cool.

Springsteen är nu inne på "Glory Days" och Little Steven, vars mamma bor härborta i Silver Springs, delar micken med Bossen.

Slutligen vill jag passa på att tacka för alla snälla ord jag fått via telefon, mejl och i kommentarer till min förra krönikan, om Ingemar. Jag har skrivit några rader om den amerikanska reaktionen på mästarens död på mina frilansblogg, Amerika-Reportage.

Take care!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mm, visst var det spännande. Såg att en svensk tidning direktrapporterade. De la oxå upp massor av bilder:

http://nyheter24.se/sport/ovrigt/124127-allt-om-super-bowl-2009

Peter sa...

Jo, det var väldigt spännande. Sista kvarten var bland det bästa jag sett när det gäller amerikansk fotboll. Den här finalen kommer att bli klassisk. Tack för länken.