måndag 28 november 2011

Att fylla moppe

Grattis Big Brother - 15 år i dag! Grabben blev vederbörligen uppvaktad strax efter klockan 6 i morse - och fick bland annat en sprillans ny dator. Hittills har barnen delat på en gemensam maskin, men alltmer skolarbete sker nu via datorer - inte minst svenskaundervisningen som är helt nästbaserad - så vi kände att det nog var dags att Big Brother fick en egen laptop.

Någon moped blev det emellertid inte. Jag antar att det där begreppet "att fylla moppe" är på väg att helt fasas ut. Det används väl bara av gamla stofiler. När jag var i 15-årsåldern, var det en stor grej för många. Jag minns att flera av mina klasskompisar - mest killar förstås - redan hade haft en moppe stående redo att bestiga den morgonen de fyllde 15. Stolt åkte de sedan iväg med den till skolan och lätt kompisarna beundra den.

Själv var jag naturligtvis anti-moped och protesterade mot resursslöseriet genom att konsekvent ta mig fram medelst mammas gamla cykel från början av 1950-talet.

Hur som helst med den saken. Mopeden verkar till största delen ha spelat ut sin roll som åldersmärke. Här i Distriktet är det 16 år som är den stora markören - då får man nämligen ta körkort för bil här...

Nu ska jag strax ner och laga en av Big Brothers favvorätter (spicy kycklinggryta med ris) och sedan har jag köpt en smarrig chokladglass-tårta till efterrätt. Själv avstår jag naturligtvis från glassen. Här är det karaktär och disciplin som gäller.

Ja, jag kan ju inte undvika att beröra det faktum att Captals (jag pratar NH-hockey här) coach mycket väntat fick sparken i morsem efter att lagets ledning läst min knivskarpa analys av läget (se gårdagens inlägg). Nu väntar jag bara på att klubbledningen ska höra av sig till mig med ett fett erbjudande.

I övrigt denna måndag: Sommarvarmt, över 20 grader, och en massa jobb framför datorn. Men jag hann faktiskt också dammsuga ur bilen, vilket sker i snitt vart femte år, samt cykla bort 500 kalorier nere i gymmet.


Grattis Big Brother, 15 år i dag! Här uppvaktad av två älskade syskon.


Huvudpresenten upp-packad. En alldeles egen laptop. Men bara för skolarbete!


3 kommentarer:

Anonym sa...

STORT GRATTIS till storebror!! 15 år känns ju helt overkligt, men det stämmer. Jag har kontrollräknat! KRAM från moster Karin och hela gänget på Vita Bandet

Hanna sa...

Ja det är helt overkligt med 15 år! Grattis till Big Brother!! Ni har väl spärrat alla spel- och Facebooksidor på datorn så att den kan BARA kan användas till just skolarbete?!
Kramar från södern

Peter sa...

Jomenvisst är det 15 år. Tiden rinner undan. Och självklart har vi spärrat allt kul på datamaskinen.