onsdag 23 november 2011

Ett riktigt kalkonbad

Kalkonen är hemma. Jag åkte iväg och handlade i morse, men naturligtvis var alla färska fåglar slut. Och det var i stort sett slagsmål om de få frysta som fanns kvar. Men efter att ha armbågat mig fram och knuffat undan några svaga stackare som stod i vägen framför frysdisken, kunde jag plocka åt mig en 19 punds-birdy. Hård som sten.

När jag kom hem lästa jag på intsruktionstexten att det skulle ta tre dygn att tina den. Som tur är finns det ett snabbare sätt: Att lägga den i badet. Så där har den nu legat och plaskat i ganska exakt sju timmar. Förhoppningsvis ska den vara tinad och redo för ugnen runt klockan 12 i morgon. Sedan ska den stå i 350 graders värme i fem timmar.

Ja, fahrenheit alltså. Inte celcius.

Som tur är så får vi experthjälp. En riktig amerikan kommer hit i morgon förmiddag och sätter igång tillagningen.

I övrigt har jag inhandlat ingredienser till green bean caserole, mashed potatoes, gravy samt naturligtvis stuffing till kalkonen. Våra vänner som kommer till middagen ska ha med sig bland annat sweet potaoes med marsh mallows, cranberry sauce, någon slags majsgryta, sallad, bröd, diverse pajer, ostar, vin och en massa annat smått och gott.

Syster Yster, som haft ledigt från plugget, har bakat mormors mors hallandskakor att bjuda på i morgon.

Hela Distriktet präglas av Thanksgiving. Det är ovanligt lugnt på gatorna (det finns till och med flera lediga parkeringsplatser här utanför, vilket det aldrig gör annars vid den här tiden), många washingtonians har slutat tidigt och stuckit iväg från sta'n.

Thanksgiving sägs vara den största av alla trafikhelger, större än jul och påsk. Plan och tåg är fullbokade sedan länge, de stora vägarna är fullproppade med bilar och tidingarna har varit fyllda med tips om alternativa leder för att undvika att bli sittande i bilköer i timmar.

Nu ska jag gå ner i köket, ta ett glas vin och beskåda hur kalkonen tinar. Spännande värre.



En liten nio kilo tung ung kalkon badar i vårt kök. I morgon ska den tillagas enligt konstens alla regler.








Personalize funny videos and birthday eCards at JibJab!



Happy Thanksgiving! Videon är gjord av min extremt talangfulla dotter och kan också ses via följande länk (tydligen funkar inte inbäddningen i vissa webbläsare).

Inga kommentarer: