söndag 6 november 2011

Med ålderns rätt

Trots att jag inte gick och la mig förrän vid halv två i natt (firade ju min födelsedag), så vaknade jag pigg och utvilad klockan 6:40 och märkte till min förvåning att det var helt ljust ute. Normalt brukar det inte vara så ljus förrän någon timme senare. Konstigt. Tills jag insåg att klockan i mobiltelefonen automatiskt hade gått över från sommar- till normaltid. Således var min biologiska klockan 7:40, vilket förvisso också är rätt tidigt för att vara en ledig söndagsmorgon efter en partykväll i goda vänners lag.

Jag antar att det är åldern. Vi gamlingar går ju alltid upp i ottan.

Så nu har ungefär hälften av klockorna i hemmet den nya tiden och hälften den gamla. Så brukar det vara i några veckor. Det är helt normalt, fast en aning förvirrande.

Gårdagskvällen blev väldigt trevlig med bland andra våra gamla svenska kompisar, numera North Carolina-boende, på besök. Jag hade lagat en stor wok och lagt bubbelvin på kylning och kvällen ägnades åt massor av prat, mat, vin, glass och jordgubbar. Och som grädde på moset fick jag en vacker glasburk med äkta svenskt smågodis i födelsedagspresent. Kan ju knappast bli bättre - bortsett förstås från att hustrun inte kunde vara med eftersom hon är ute på USA-turné. Just nu är hon i Ohio.

Nu är det eftermiddag här i Distriktet och jag ska lägga mig i soffan en stund och kolla in Redksinsmatchen. Möjligen blir det också en liten slummer.

Det hör ju åldern till.

Inga kommentarer: