onsdag 30 november 2011

En eftermiddag hos Nello's

I mina desperata försök att gå ner i vikt ställde jag i dag kosan till Nello för en hårklipp.

"Jag vill ha det kort", sa jag.

"Sure", sa Nello. Sedan pratade han som vanligt i cirka två timmar.

Effektiv klipptid: uppskattningsvis runt tio minuter.

Nellos problem är att han inte kan klippa samtidigt som han pratar. Och eftersom han pratar oavbrutet, blir det följaktligen inte så mycket klippt. I dag pratade han om, i nu nämnd ordning: sin kusins dotterdotter, italienska jular, trevliga resmål i södra Italien, korruptionen i Distriktet, det urusla skolsystemet, de senaste fyra borgmästarna, sin flytt till USA när han var åtta år samt en hel del annat stort och smått.

Eftersom även Lillebror skulle ha en haircut, så tillbringade vi nästan tre timmar i frisörsalongen. Jag får vara tacksam över att han inte plockade fram sin gitarr som han gjorde förra gången. Det hade förlängt besöket med ytterligare en halvtimme. Minst.

Det var två kortklippta grabbar som så småningom knatade ut i natten. Ju kortare vi klipper oss, desto mer sällan behöver vi gå och klippa oss och desto mer tid sparar vi. Enkel logik.

Men det är trevligt hos Nello. Han bjuder på kaffe och godis (jag tog givetvis inget) och klipper dessutom bra - när han någon gång gör det.

Strax innan hårklippningen hann vi även uppvakta Andreas i chokladbutiken, som fyllde år i går. Han fick en flaska Absolut Limited Edition, tappad i Åhus. Andreas bjöd på choklad - jag tackade givetvis nej.

Karaktär och disciplin.

I övrigt att rapportera:


  • Caps förlorade som väntat sin första match under den nya coachen Dale Hunters ledning. 1-2 mot S:t Loius Blues. I morgon är det derby mot Penguins från Pittsburgh. Det lär bli stryk även då.

  • Kallt och blåsigt i Distriktet. Bara sju grader i morse.

  • Min träning rullar på. 300 kalorier förbrändes i morse nere på motionscykeln bredvid värmepannan.

Inga kommentarer: