måndag 7 november 2011

Ofantliga mängder vårdpapper

Inser till min egen förvåning att jag gillar övergången till normaltid. Det är betydligt trevligare - och lättare - att gå upp när det är ljust ute. Och jag har inget emot att det blir mörkt redan vid halv sex-tiden.

Denna måndag har jag bland annat ägnat en rejält stund till att ta hand om alla våra papper, intyg och kvitton som handlar om vård och medicin. Vi har ett avtal med ett svenskt försäkringsbolag, vilket innebär att vi betalar alla läkarbesök etc. ur egen ficka för att sedan sammanställa det hela och skicka in. Och med två vuxna och framförallt tre kids blir det en del vård på ett år. Och många papper som ska administreras. Bara barnens normala - och obligatoriska - check ups leder till en ofantlig mängd papper, kvitton och dokument.

Man förstår plötsligt varför den amerikanska vården är omkring dubbelt så dyr som den svenska. Det är helt enkelt all byråkrati som kostar skjortan...

Annars är allt fridens och fröjdens. Vädret är finfint, runt 18 grader i dag. Lillebror och jag tog en promenad upp till vårt vackra lokala bibliotek och lånade lite böcker på eftermiddagen, medan de stora barnen satt hemma med näsorna begravda i läxböckerna. Det börjar närma sig slutet av den första trimestern (här är läsåret indelat i tre terminer) och skolarbetet är intensivt just nu. Massor av prov, förhör och tester dagarna i ända.

Tur att man slutat skolan...

2 kommentarer:

Anna Karin sa...

Just det, NORMALTID.
Äntligen är ordningen återställd.

Peter sa...

Precis!