tisdag 20 maj 2008

På bokparty

Tisdag kväll och vi har just kommit hem ifrån ett cocktailparty längre ner på gatan. Journalisten, författaren och debattören Gabor Steingart hade bjudit in grannar, bekanta och kollegor till hans och hustrun Andrea's trevliga kåk. Anledningen var premiären av den amerikanska upplagan av hans bok "The War for Wealth". Boken finns redan översatt till svenska under titeln "Välståndskriget" (Daidalos Förlag).

Låt mig säga det direkt. Jag har inte läst boken. Men jag har läst en del recensioner av den. Steingart, som är Der Spiegels Washington-korre, placeras av många i ett rätt klassiskt nyliberalt fack. Han ser, enligt flera recensenter, främst Kinas och Indiens ekonomiska tillväxt som ett hot eller rent av som en slags krigsförklaring mot den traditionella västvärldens monopol på välfärd och ekonomisk-politisk makt och herravälde. Läs t ex Kenneth Hermeles anmälan av boken i Sydsvenskan för en dryg månad sedan.

Henry Kissinger är en av de inflytelserika amerikaner som sett till att boken nu överatts till engelska och givits ut i USA. Det säger väl en del om den politiska vinkeln. Gabor berättade att det var väldigt nära att Kissinger kommit på partyt, men att han blivit förhindrad av något annat. Däremot var den tyska ambassadören på plats och det är ju inte fy skam även om en ambassadör inte kan matcha en Kissinger.

Och även om troligen jag inte sympatiserar med bokens budskap (återigen, jag har inte läst den ännu), så är det ju kul med fester och det är festligt att ha kul och för varje party vi går på här i Georgetown så lär vi känna fler festliga och kuliga människor av allehanda slag och alla är inte nyliberaler.

I övrigt präglades kvällen av USA-valet. Hillary Clinton vann som väntat i Kentucky. Däremot var det kanske inte helt väntat att hon skulle vinna så stort, med 35 procentenheter. Oregon återstår att räkna, där lär Barack Obama kamma hem segern.

Mitt tips om att Clinton skulle kasta in handduken i kväll kom på skam (se tidigare blogginlägg). Min annars så tillförlitliga demokratiska källa på Capitol Hill hade fel. Fast han sa att hon alternativt skulle avvakta de sista primärvalen den 3 juni innan hon meddelar sitt avhopp och så blir det nog. Då har dessutom det demokratiska partiet internt slutligen beslutat om rösterna i Florida och Michigan ska räknas. Beslut om detta fattas den 31 maj.

I övrigt? Lite småkallt, bara runt 16, 17 grader i dag. Lite regndroppar då och då. Men det ska visst bli finare väder till helgen, sägs det. Vi har pratat om att åka ut till havet, om omständigheter och tid medger.

Resultatet från Wondergirl ligger nu ute på webben och Syster Yster kom 4:a i sin åldersklass av 81 startande! Tiden, 30,29, räckte till en 31:a plats totalt av de mer än 300 startande. Hon var näst bäst av alla elever på Hyde, bara Alexis, som är två år äldre, var snabbare (15 sekunder noga räknat)

Jag vill inte skryta, men... Jo, jag vill skryta förresten. That's my girl! Fina bilder från tävlingen hittas på fotografen Emily Weiss' blogg.

2 kommentarer:

Olle J. sa...

Se upp, det är så de rekryterar nya anhängare:
Först är de snälla mot dig, bjuder på kalas och får dig att trivas. Ett tu tre så står du där och skriker "mördare" utanför en abortklinik; lynchar negrer; berättar lyriskt om rymdskeppet som gömmer sig bakom kometens svans och skall föra dig till en bättre plats eller får dig att tycka att rosa skjorta och halvlångt hår är snyggt!

Anonym sa...

Åh fan. Det är så det går till. Tyckte att de var väl trevliga. Tack, nu ska jag vara på min vakt