lördag 2 januari 2010

Äntligen kostar kassar pengar

När jag flyttade till Stockholm för tredje gången i mitt liv hade jag blivit språkligt konservativ. Jag märkte det när jag stod i kön på Konsum, Brommaplan, och folk pratade om påsar när de i själva verket menade kassar.

Påsar är ju, som vi alla vet, mindre emballage som t ex kan användas till bröd ("brödpåse") eller godis ("godispåse"). Kassar däremot är emballage av större storlek, försedda med bärhantag. Det finns i huvudsak två olika typer: plastkassar och papperskassar.

Nåväl. I Sverige är vi ju sedan länge vana vid att betala för våra bärkassar. Det är man inte här i USA. Två saker slår en som svensk när man handlar på en supermarket här i USA:

1. Man packar aldrig varorna själv.
2. Det går ungefär 30 platskassar på 15 varor.

Själv har jag sedan länge tagit med mig beständiga kassar när jag handlar - eller också så har jag med min ryggsäck och packar i den. Allt fler gör likadant. Och nu, efter nyår, kommer antalet som tar med sig egna bärkassar till butikerna att explodera i antal. Washington DC har nämligen infört en skatt på 5 cent per kasse - oavsett om den är av papper eller plast. Av dessa 5 cent går 3 direkt till en fond som ska bekosta renhållningen av en av regionens mest nedsmutsade floder, Anacostia River.

Utmärkt, tycker jag. Varje år konsumera miljarders miljarder plastkassar i detta land. Bara en bråkdel återvinns. Många hamnar på tippen. Och en stor andel hamnar i naturen. På Anacostia har det skapats ett antal konstgjorda öar som enbart består av sopor, skräp, avfall - och plastkassar.

Tanken med kass-skatten är att dels få folk att använda färre kassar och därmed minska påverkan på naturen. Och dels att få in pengar för att kunna göra något åt de problem som kassarna i hög grad varit med och skapat.

Jag är entusiastisk anhängare av denna skatt. Det händer minsann saker också i denna nation där slöseri och slit och släng är en dygd - och enligt förslag ska samma skatt införas nästa år i de båda grannstaterna Maryland och Virginia.

I övrigt kan meddelas att eftermiddagens pannkakskalas var en stor succé, att det är minus 5 grader och en iskall stormvind utanför fönstren samt att Caps förlorat tre matcher på raken (jag pratar hockey här). Jag har en känsla av att klubbledningen ångrar att de bytte bort lagkaptenen Chris Clark...

5 kommentarer:

Taina sa...

BRA! Jag försöker också ha med mig tygväskor men ibland glöms de bort tyvärr och så kommer jag hem med typ 15 kassar av usel kvalitet. Vi får "rabatt" på inköpet beroende på antal tygväskor vi har med oss. Så visst är amerikanarna på rätt väg även om det går lite långsamt.

Ulf. sa...

Oj det hade jag helt glömt bort! Vi har gett bort påsar höger och vänster sedan nyår (ja, påsar! vi säljer ju trots allt "godis" ;))

På tal om godis, jag har ett antal utgångna apelsinchokladkakor (12/12/09) ... Intresserad?

Annika sa...

Men vad BRA av DC!!! Inte här i VA ännu vad jag vet.
jag tar alltid med mig tygkassar då jag handlar. packar dem helst själv också :-)
Plastkassarna här är ju bedrövligt USLA!!! Här ger Giant rabatt om man har med tygkasse...
Ska fylla i din nyårslista senare denna vecka!!
God fortsättning o attans vad KALLT det är :-))))

Peter sa...

Arvast: Vi är definitivt intresserade av apelsinchokladen - om erbjudanten fortfarande är aktuellt...

Jo, systemet med rabatt för egna kassar har vi haft i en del butiker i DC också. Men det flesta har konsekvent vräkt ut sin plastkassar av - mycket riktigt - urusel kvalitet.

Ulf. sa...

Superaktuellt, kan smita förbi en sväng ikväll kanske?