söndag 31 januari 2010

En gnistrande vacker söndag i Distriktet

Vår gode vän John kom på spontanbesök i eftermiddags, eftersom han var i DC på ett jobbmöte. Jättekul att träffa honom, Barbara och John och deras två barn lärde vi känna precis när vi flyttat hit. Deras dotter gick i storebrors klass och sonen i Syster Ysters. Det blev naturligt att vi började umgås en hel del.

Egentligen bodde de i Buffalo, men på grund av ett tillfälligt jobb befann sig familjen i Distriktet under ett år. Sedan flyttade de tillbaka till Buffalo. Och nu ska de flytta till Boston om ett par veckor.

Jga lärde mig en hel del av främst Barbara, både om hur amerikaner funkar och hur det amerikanska samhället funkar. Jag kommer ihåg att hon hjälpte mig att formulera brev till föräldrarna i Syster Ysters klass, jag hade i ett svagt ögonblick åtagit mig att vara room parent (ungefär lika med klassförälder). Att skriva brev till föräldrar är minsann ingen lätt sak i det här landet. Det är många hänsyn som ska tas och som utlänning är det svårt att förstå olika uttrycks värden eller informella betydelse. Den raka ton som vi ofta använder i Sverige, är ingen hit här.

Eller som Piraten uttryckte det (fritt ur minnet):

Om man så skriver om en synål så är det någon enögd jävel som tar illa upp.

Barbara är också suverän på att säga ja till i stort sett allt, något som inspirerat mig en hel del och lett till en massa roliga och intressanta upplevelser (detta tema har jag redan avhandlat för ett tag sedan, så jag ska inte fördjupa mig). Nu siktar vi in oss på att hälsa på John och Barbara och kidsen i Boston under sommarens planerade roadtrip i New England.

I övrigt kan meddelas att det har varit en fantastisk dag i Distriktet. Kallt, men klarblå himmel och gnistrande snö. Hustrun jobbar alltid minst dubbel heltid och just nu är det mer än så, men hon tog ledigt en timme och vi tog en långpromenad i det underbara vintervädret. Härligt.

Pojkarna var ute och lekt i snön på gården i ett par timmar och Syster Yster har varit på bowlingparty borta i College Park halva dagen.

Caps vann mot Tampa Bay (jag snackar hockey här) och har därmed vunnit tio raka matcher, vilket ju är rätt imponerande. Den numera enda svensken i laget, Backstrooom, scorade ett och assisterade ett. Själv somnade jag i 13:e minuten i andra perioden.

I stort sett en vanlig söndag i the nations capitol, med andra ord.

Inga kommentarer: