tisdag 3 augusti 2010

Dags att bojkotta Renault

För sex år sedan köpte vi en ny Renault Scenic.

Ett år senare gick den första fönsterhissen sönder. Något år senare den andra. Varför? Det handlar om ett fabrikationsfel, det har Renault erkänt. Stänger man dörren lite för hårt ramlar rutan ner i dörrens innandöme. Följaktligen känner man numera igen Renault Scenic-ägare genom att de stänger sina dörrar som om de var gjorda av det finaste Kina-porslin...

De båda första hissarna lagades båda via garantin. När sedan den tredje (eller var det rent av den fjärde?) pajade sommaren 2008, gällde inte längre garantin. Vi fick pröjsa själva, trots irriterade samtal med Renault. Nästan 5 000 kronor. Kul. Verkligen.

Sedan dess stänger vi dörrarna extremt försiktigt. Och förbannar Renault.

I somras råkade jag surfa in på SvT:s konsumentprogram Plus, ni vet det där med programledaren Sverker Olofsson. Programmet handlade exakt om det ovan beskrivna. Det är nämligen många som drabbats av det här. Och representanten från Renault stod inför hela det svenska folket och lovade att alla som tvingats reparera sina fönsterhissar för egna pengar skulle gottgöras av Renault.

Suveränt, tänkte jag och tog jag kontakt med Renaults kundservice, skickade över all information och väntade på att de skulle ge oss tillbaka våra nästan 5 000 spänn.

Men vad händer? Följande brev anländer:

Bästa kund,
Renault Nordic har undersökt Ert ärende. Eftersom reparationen i fråga har
gjorts redan under hösten 2008 har Vi beslutat att inte bevilja någon
ersättning i detta ärende.
Med vänlig hälsning
Kundrelationsavdelningen
Renault Nordic AB


Vi skulle tydligen ha väntat med reparationen - utan möjlighet att stänga fönstret. Hur länge? Ett halvår? Ett år? Vem vet? Renault ger inget besked om detta. Jobbigt att ha ett öppet fönster när det regnar. För att inte tala om stöldsrisken.

Således: Först tillverkar och säljer de en undermålig produkt, vilket de erkänner offentligt. Sedan lovar de, lika offentligt, att ersätta utlägg för reparationer. Därefter, när TV-kameran slocknat och Sverker har gått vidare till andra ämnen, skiter de i sina löften och bryr sig inte om att de krängt bilar av urusel kvalitet.

Nu har jag bett Renault att ändra sitt beslut och följa sina egna utfästelser. Blir det negativt besked även nästa gång lär historien fortsätta, var så säkra. Tills vidare uppmanar jag ödmjukt hela världen att bojkotta Renault för att sätta lite press på dom.

2 kommentarer:

Anders sa...

Jag är med. Renault är redan på min svarta lista. Mina meriter? Jag har stängt en Renaultdörr på normalt sätt - och därigenom skapat ett glasregn.
Mon Dieu!

Peter sa...

Det här är helt klart början på en folkstorm. Bäva månde Renault.