tisdag 31 augusti 2010

Waiting for Big Earl

Vi lever i spänannde tider. Hurrikanen Earl laddar upp utanför Floridas östkust och enligt tipsen kan den nå den amerikanska atlantkusten ungefär vid North Carolina på torsdag eller fredag. För att sedan arbeta sig norrut under helgen.

Och norrut, där bor vi.

Det kan bli en blåsig Labor Day Weekend, med andra ord.

Dessutom är ytterligare en tropiska orkan på väg att byggas upp en bit åt sydost. Den heter Fiona och är fortfarande ett relativt milt väsen. Men saker och ting kan ske snabbt i den meteorologiska världen, så det kanske blir två ruggiga oväder som stormar in i området med bara några dagars mellanrum.

I övrigt kan jag meddela att jag sprang 10 kilometer på relativt lätta ben (åtminstone kändes det högra lätt). Tid: 53 minuter prick. Vilket indikerar en tid på halvmaran på runt 1:55. Precis enligt planerna, med andra ord.

Detta under förutsättning att det inte kommer en tropisk hurrikan i vägen.

2 kommentarer:

Taina sa...

Bra sprunget. Skrattar lite för mig själv dock. Maken brukar också räkna som du, dvs om jag springer milen på x minuter så blir en halvmara ca X ggr 2. Så är det ju inte riktigt. Inte alltid i alla fall. Kroppen hinner bli trött. När det gäller att räkna från en halvmara till en helmara så går det absolut inte att räkna ggr 2. Kroppen är bra mör efter 3 mil...

Nu får vi hoppas på att orkanen Earl lugnar ner sig. Jag ska med ett fly på söndag. Och jag MÅSTE åka då...

Peter sa...

Nä, jag håller helt med. Därför la jag till nästan fyra minuter för att få fram min förmodade tid. 53 minuter på 10 km är ju lika med 1 timme och 46 minuter på 20 km, dvs runt 1,51 på 21 km. Så jag kan ta det lugnt på andra varvet...

Dessutom vet jag av erfarenhet (har sprungit ett tiotal halvmaror tidigare) att jag springer fortare när det är race. Det är väl tävlingsmänniskan i en som vaknar och ser till att adrelaniet kickar in.

Läste om era äventyr med visum och elände. Förhoppningsvis är Earl rejält försvagad när han dyker upp i era trakter, så jag tror inte det ska vara någon fara med flyget. Trevlig resa!