måndag 2 augusti 2010

Succé för såpade kakor

Uppdatering tisdag: Premiären var visst en vecka tidigare. Och i dag skriver Washington Post att TLC precis beslutat sig för att köra en andra säsong med Georgetown Cupcakes.

I lördags hade dokusåpan om Georgetown Cupcakes premiär på kanalen TLC. Butiken, som ligger några kvarter härifrån, startadea av två systrar (från Kanada) i liten skala för ett par år sedan. Succén var omedelbar och allt som oftast var köerna långa utanför den lilla lokalen.

I höstas flyttade kak-affären till en större butik på M Street och det minskade inte intresset direkt. Köerna ökade. På helgerna stod ofta 50-60 personer tålmodigt utanför butiken i väntan på att få sina cupcakes.

Succén uppmärksammades av medierna och TLC bestämde sig för att göra en dokusåpa av hela historien. Premiären var alltså i lördags. I söndags var jag ute på en joggingtur och råkade springa förbi butiken. Det var helt makalöst. Minst 300, kanske uppemot 500 (jag räknade inte), personer stod i en kö som ringlade sig genom ett par kvarter.

Snacka om att TV fortfarande har genomslagskraft.

För övrigt var det väldigt nära att Lillebror hade varit med i såpan. Hans klass skulle egentligen blivit filmade när det var i butiken på ett studiebesök. Men besöket blev inställt på grund av snöoväder. Så nära var vår yngste son att få sin kvart i rampljuset...

Men det går väl fler tåg.

Här under en kak-video från Youtube (ja, jag vet att formatet inte riktigt funkar i den här mallen).

För övrigt kan jag rapportera att min semester nu är slut och att jag uppdaterat min "profesionella" blogg Amerika-reportage. Läs om den amerikanska bostadsmarknaden och att allt färre äger sitt hem i krisens spår.

Inga kommentarer: