torsdag 26 augusti 2010

På paddling i urban djungel

Syster Yster och jag gav oss i väg och paddlade kajak i förmiddags. En mycket trevlig tur nedströms Potomac River och in i ett biflöde åt sydväst. Jag har aldrig tidigare kommit in här med kajak, men tack vare högt vattenstånd kunde vi glida in utan bottenkänning.

Det är verkligen är mäktig och märklig känsla att glida fram genom en grön djungel, mitt i storstan. Vi passerade bland annat Arlingtonkyrkogården på vägen. Tack vare att man ofta lämnat gröna korridorer längs med vattendragen, är det lätt att få en känsla (om man tänker bort oljuden från omgivande motorvägar) av hur det faktiskt såg ut här innan de vita kom hit och började exploatera den "nya" kontinenten.

Det måste ha varit ett närmast pastoralt landskap, med oerhört rik grönska och sannolikt ett minst lika rikt djurliv.

Vi såg tolv sköldpaddor, flera hoppande fiskar, två smäckra ägretthägrar, två vanliga grå hägrar och mängder av änder långs vår väg. Bland annat.

Mycket trevligt.

Trevligt var också att hustrun kom hem i nu kväll efter fyra dagar i Louisiana. Hon bjöds på en helt fantastisk kycklingrätt baserad på kokosmjölk och mango. Cous cous därtill och jag syndade genom att dricka två Sam Adams. Fast det bara är torsdag.

I morgon är det dags för GAIS att vinna på hemmaplan över farsans gamla gäng Djurgårdens IF.

Närmast pastoralt i den urbana djungeln. Syster Yster och jag tog en oerhört trevlig kajaktur i dag.

1 kommentar:

Werner sa...

Som i min barndoms indianböcker. Ser mohikanerna framför mig. Såg ni GAIS förresten? Verkar har gått bort sig i djungeln.