onsdag 19 januari 2011

Att bo söder om Madrid - och frysa

Min bloggkollega Annika i Reston, (kolla gärna in hennes inlägg i dag, fina illustrationer på hur det kan se ut efter en isstorm) har bott i dessa trakter rätt länge och hon meddelar att den här vintern är en av de kallaste hon upplevt. Och Annika brukar ha koll, så det stämmer garanterat.

Inte så konstigt att jag gått omkring och huttrat i ett par månader, alltså. Det är verkligen ovanligt kallt i regionen. Betänk att vi bor på samma breddgrad som södra Italien. Eller söder om Madrid Och Athen.

Vi borde ha det varmare. Det borde vi. Definitivt.

Ju äldre jag blir, desto mer värme vill jag ha. Det är väl kroppen som fallerar, antar jag. Vi blir skörare, svagare, sjukare, känsligare, tål inte lika mycket.

Jag märkte det nu i helgen när vi åkte skidor. På slutet kunde jag knappt ta mig ur liften på grund av ryggont, garanterat orsakad av en kombination av kyla och skidåkning. Så när Syster Yster föreslog att vi skulle åka hem på eftermiddagen, eftersom hon hade lite läxor att fixa, så nickade jag entusiastiskt. Och jublade inombords när båda grabbarna också tyckte det var en bra idé...

Nu är ryggen bättre igen. Det är hyfsat varmt inomhus. Och i dag har vi faktiskt haft runt tio grader celsius, så jag ska inte klaga. Men tydligen kommer det mer snö, kyla och eventuellt också ännu en isstorm de närmaste dagarna.

Trots vintern, så är fotbollen på gång. Det är inte utan att man längtar lite efter riktig idrott, NHL-hockey är ju trots allt bara ett rätt torftigt substitut. Mina kära göteborgsatleter (GAIS) spelade 2-2 mot något norskt lag i dag i någon norsk inomhusturnering. Hyfsad start på säsongen. Båda målen gjordes av nyförvärv.

I morgon möter de svärfars lag, bollklubben från Halmstad, i samma hall. Ska bli intressant att se hur det går. HBK har snott Malmö FF:s andretränare från förra året, en spanjor vid namn Pep.

När jag ändå är inne i sportens värld: Mitt favvolag inom svensk ishockey, IK70, spelar hyfsat och har faktiskt vunnit en och annan match på sistone. Men det är fortfarande en bra bit upp till toppen på serien.

Och Caps (lokalt NHL-gäng) fortsätter att spela halvkasst. I går förlorade de derbyt mot Flyers efter mål i overtime. 2-2 efter full tid.

dags att byta coach. Kom ihåg var ni hörde det först.

2 kommentarer:

Werner sa...

Om du vill ha lite tröst för ditt tigerhjärta kan du ta dig en titt på http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/Tavlingochresultat/Allsvenskan/Tabell/Allsvenskansodra/

Peter sa...

Jo, jag antar att du menar att GAIS Bandy leder allsvenskan södra. Jag har pinsamt nog aldrig varit på en bandymatch i hela mitt liv, men det verkar rätt kul. Med de där portföljerna och allt.