onsdag 12 januari 2011

Mycket sorgsamhet just nu

Ibland är livet lite tyngre.

I morgon skulle mamma ha fyllt 83 år. Det blir den första 13:e januari någonsin (som jag kan minnas) som jag inte kommer att kunna gratulera henne antingen på plats eller via telefon.

Det känns konstigt och ledsamt.

Dessutom har jag just denna dag fått reda på att två ytterligare personer i min omgivning har avlidit. Min kusin i Småland meddelade att vår farbrors sambo - och som funnits med i släkten i all evinnerlighet - dog strax före jul. Jag hade skickat ett rätt långt brev till henne några veckor tidigare, där jag bl a tackade henne för att hon hade satt in pengar till Röda Korset till minnet av mamma.

Nu får brorsan och jag skicka blommor till hennes begravning... Jag hoppas att hon hann läsa brevet.

Och sedan meddelade en gammal kompis att en gemensam klasskamrat också avlidit. Hon hade tydligen haft det rätt tufft under en tid och orkade inte med livet längre.

Tungt.

Livet är sannerligen förgängligt. Och just nu känns det som om det är lite för mycket död.

Då var det skönt och trösterikt att få ett långt brev från kusinbarnet A i dag. Han är proffsmusiker och spelade på mammas begravning och han skrev väldigt fint om vad mamma hade betytt för honom genom alla år. Han hade varit ytterst tveksam till om han skulle klara av att spela på begravningen - men valde ändå att göra det. Och det blev väldigt bra.

"Jag kände att jag tog ett värdigt farväl av Inkan".

Tack A, både för ditt brev och för ditt gitarrspel då i oktober! Din och Lindas insats var helt klart den finaste på hela begravningen. Och Inkan log garanterat nöjt i sin himmel när hon hörde musiken.

Ja, mor Inger kallades Inkan av släkten...

Nä, nu får det vara slut på sorgsenheterna...

Jag kan avsluta med en Dialog om morgonen. Denna morgon, för övrigt. Lillebror och jag gick till skolan hand i hand.

Yngste sonen:
Kate's uncle är from Sweden.

Fadren:
Jaså, vad kul! Varifrån då i Sverige?

Yngste sonen:
Norway.

....

I morgon ser jag inte fram mot att gå till tandläkaren. Men jag går väl ändå, antar jag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Inkan ,( Inkan-Plinkan) var oss väldigt nära och jag är ortoligt stolt över min A att han gjode det han gjorde det. Det var väldigt fint <3

Peter sa...

Kan bara hålla med, tack!

EuroFlorist sa...

Vi beklagar din sorg och hoppas att allting går smidigt för er.

Om du skulle vilja skicka ett blomsterbud med oss på EuroFlorist får du gärna använda koden "JOY" för lite rabatt. Även vi har arbetat mycket med Röda Korset, det kan du bl a läsa mer om här: http://www.euroflorist.se/layouts/EFContentPageBase.aspx?id=1016069085

Önskar dig trots omständigheterna en fin helg.

/EuroFlorist

Peter sa...

Tack EuroFlorist. Uppskattar verkligen din omstanke.

ginna sa...

Underbar lillebrorhistoria.
Love from Arizona!

Anonym sa...

EuroFlorist kan räkna med en kund mindre framöver. Vilket totalt okänsligt sätt att göra reklam. Bojkott, tamigtusan.