måndag 24 januari 2011

Raport från djupfrysen

Måndag i Distriktet och vi har gått omkring och småhuttrat hela dagen. Det här huset är definitivt inte byggt för låga temperaturer och kalla vindar; genomgående enkelfönster, stora härliga mellanrum mellan dörrposter och dörrar, noll isolering i väggarna.

Jag har satt på värmepannan så mycket som jag vågar och har miljösamvete till, men går ändå omkring med en tjock tröja inomhus.

Kallaste platsen i huset är köket. Ett litet och fullständigt vansinnigt placerat element hjälper knappt alls. Temperaturen ligger på runt 15 grader, men det blir förstås varmare när matlagningen kommer igång. Även några av badrummen (det finns fyra i huset) är iskalla. Särskilt hustruns och mitt som helt saknar en normal värmekälla. Det är inte särskilt kul att gå in där på morgnarna. Det finns en inbyggd värmefläkt, men den bullrar så mycket att det inte kan stå på under natten.

Även i skolorna har kylan lett till konsekvenser. I Lillebrors klassrum satt alla barn med jackorna på i dag, berättade han glatt när jag hämtade honom i eftermiddags. Och rast utomhus var naturligtvis inte att tänka på... De har tillbringat hela dagen inne i skolan.

Kylan ska visst hålla sitt grepp över DC och östkusten den närmaste veckan. Tufft.

I övrigt att rapportera? Inte mycket nytt.

Det rullar på, som man säger. Livet.

4 kommentarer:

Taina sa...

Brrrrrr vad kallt. Vi började med minus 20 imorse. Inomhustemperaturen vill jag inte ens veta av. Att stiga upp och gå på toa på morgonen är speciellt här. Du vaknar garanterat!

Unknown sa...

Hej Peter!

Nu har även jag hittat till din blogg! Kul, jag ska med spänning följa era frostiga äventyr på andra sidan.

Även i Svea rike är det som bekant svalt vid denna tid på året men... Åker till Sri Lanka för tre veckors sol, bad, surfing och äventyr på lördag!

Hälsa familjen!

Mvh

Andreas

Peter sa...

Tjugo minus slår definitivt våra fem... Tufft Taina!

Hej Andreas! Låter ju helt suveränt... Jag har en kompis som åker till Sri Lanka i dag, Anders från Göteborg. Du lär hitta honom med cyklop och snorkel någonstans i havet. Hälsa honom!

Unknown sa...

Kul! Jag har stora planer på att fridyka en hel del när jag kommer ner!

Det skulle vara fantastiskt lustigt om jag träffade en Anders från Götet och fick hälsa från dig från andra sidan...