lördag 22 januari 2011

Om gamla trägolv och stickor

Gamla slitna trägolv har ju sin definitiva charm och ger en viss karaktär till ett rum och ett hus.

Men de ger också stickor.

Sedan vi flyttade hit har antalet stickor i våra fötter ökat med flera tusen procent. Det är lätt att förstå varför amerikanerna behåller skorna på inomhus (fast det kan nu synas märkligt att de också gör det när det är heltäckningsmatta, vilket det är i nio av tio hus).

I går skulle Lillebror och jag spela Yatzy, detta roliga lilla spel som kombinerar tävlingsmoment och spänning med spontan matematikträning.

Lillebror sprang iväg för att hämta spelet. Plötsligt hörde jag en skrik. Jag ilade dit och kunde direkt konstatera att han fått en av de största stickorna jag beskådat. Den satt i hälen. Sedan vidtog en halvtimmes lirkande med nålar och pincetter och varmvatten och fotfilar och jag vet inte vad. Jag fick ut ungefär halva. Hustrun tog över och fick ut hälften av den halvan som var kvar.

Sedan gav vi upp. Resten av stickan sitter kvar. Vi hoppas på att kroppen stöter ut den med någon slags automatik. Som tur är sitter den inte så djupt. Men den sitter hårt.

Lillebror kved våldsamt under våra kirurgiska ingrepp, men var helt bekymmerslös några minuter senare och springer sedan dess helt obekymrat omkring på sin häl. Så det är nog ingen större fara...

I övrigt att rapportera: Det är åter svinkallt i Distriktet. Ner mot åtta minusgrader i natt och fortfarande en bra bit under nollan just nu, strax före lunchtid. Syster Yster har precis stuckit iväg till en kompis och vi andra ska bege oss iväg på en liten bilutflykt söderut längs floden.

3 kommentarer:

Olle J. sa...

Måhända tvinga sig till att ta sedan dit man kommer och anpassa sig; inhandla inomhustofflor?

Peter sa...

Vi har redan tofflor. Men vem vill ha sådana på sig?

Olle J. sa...

Vadå, vem vill inte var en toffelhjälte?