måndag 31 januari 2011

Vart tar tiden vägen?

Halva arbetsdagen gick åt till dotterns besök hos ortodontisten. Jag var inte tillbaka på mitt kontor förrän vid ett-tiden. Och då var det ju dags att fixa lunch. Och när den väl var klar så var det bara en dryg timme kvar innan barnhämtningaran började.

Snacka om kort arbetsdag... Vart tar all tid vägen, egentligen? Och varför går den så himla fort?

Jag vet inte vad det är som gör det, men det blir påfallande ofta så här. Trots att alla tre barnen går i skolan och vistas där i minst drygt sex timmar vardera, så hinner jag ofta inte jobba mer än tre, fyra timmar per dag. Det kan vara något av barnen som börjar senare eller slutar tidigare, det kan vara saker som måste fixas, det kan vara volontärjobb på skolan, det kan vara en punka på bilen, det kan vara snökaos...

Inte var det väl så här i Sweden?

I övrigt är det fortfarande kallt, snön ligger kvar och i natt har man - minsann - varnat för ett nytt vinteroväder. Det ska eventuellt bli en så'n där isstorm igen. Alla anställda på departementen inne i sta'n har uppmanats att i möjligaste mån jobba hemifrån i morgon för att undvika trafikkaos. Huruvida det bli någon skola står fortfarande skrivet i stjärnorna...

Under sen eftermiddag cyklade jag bort 521 kalorier på gymmet nere vid värmepannan. Nöjd över denna insats slängde jag sedan i mig dubbelt så många kalorier i samband med den fantastiska middagen: Färsk torsk i champinjon-, purjo- och broccolisås med en gnutta citron, serverad med ris och cole slaw. Till detta dracks en mix av äppeljuice och sparkling water.

Otroligt gott, om jag får säga det själv.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Känner väldigt väl igen det där med tiden - och framför allt då arbetstiden - som bara försvinner. Personligen tror jag helt enkelt det handlar om hemarbetet. Som du nämnder så är det en massa andra saker som ska fixas, och av någon anledning knaprar man spontant av sin arbetstid på ett sätt som man definitivt inte hade gjort om man åkte iväg till en "riktig" arbetsplats. Ett par samtal, ett ärende till verkstan eller posten eller vad det nu är, och så hepp - har det gått ett par timmar...

bubbe sa...

Å andra sidan spiller man en hel del tid på en arbetsplats med korridorssnack, kafferaster och en oändlig massa möten.

Peter sa...

Hanna, du har säkert rätt. När jag satt och skrev min (förra) bok, så var jag tjänstledig men hyrde in mig i en tom modul på jobbet. Det blev faktiskt väldigt mycket mer effektivt jämfört med hur jag jobbar nu...

Bubbe: Visst läcker det tid på en arbetsplats också. Helt klart.