tisdag 18 januari 2011

Isstorm i Distriktet

Som ni trogna läsare för länge sedan insett, så brukar jag understundom raljera en smula över reaktionerna på vinterväderlekarna här i Distriktet. Kommer det lite snö så blir allt kaos.

Men det finns ett väderfenomen som jag lärt mig att ta på största allvar: Isstormen.

Det är när det faller extremt underkylt regn som redan i luften börjar omvandlas till is - och definitivt blir is när det når marken. I går kväll började det. Hustrun märkte det genom att det "knackade" på fönstren på ett alleles speciellt sätt. Sedan fortsatte regnet mer eller mindre hela natten. Resultatet: En dryg centimeter tjock isbeläggning över allting.

Halt är bara förnamnet. Och stenhårt.

Jag var uppe strax för sju och slängde på salt på trappan och trottoaren. En halvtimme senare hade saltet löst upp isen såpass mycket att jag med stort besvär kunde hacka bort den.

Man vill ju inte bli stämd om någon ramlar och bryter benet utanför huset...

Sedan var det dags att försöka få loss isskorpan från bilen. Det gick efter en lång kamp, där jag helt frångick mina ekologiska principer och lät motorn gå på tomgång en stund för att få lite varmluft på rutorna.

Kidsens tre olika skolor hade alla senarelagt starten i dag med två timmar, vilket jag för en gångs skull tyckte var helt rimligt.

Vi har upplevt det här fenomenet flera gånger sedan vi flyttade hit. Värst var det för ett par år sedan. Då var isstäcket ungefär dubbelt så tjockt som det var i morse.

Jag har inget minne av att jag upplevt något liknande i Sverige, åtminstone inte i den här skalan. Enligt wikipedia var den senaste stora isstormen i Sverige 1921 - men jag antar att den var av betydligt större och allvarligare format än den vi upplevde i natt...

Vår bil täckt med ett centimetertjockt isstäcke - tunnare på sidorna och tjockare på taket och framrutan.

Så här ser det ut på nära håll. Det är en märklig känsla när hela bilden är helt täckt av tjock och genomskinlig is.

Vi var först på gatan med isfri trottoar. Det borde vi få någon slags credit för, tycker jag. Dessutom hjälpte jag grannen Joan att bort isen utanför hennes hus. Utmärkelsen God Granne torde vara min.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Litet häftigare än vårt tö av tö på - väder. Efter några dagars tö som skapat skridskobanor mellan gatornas snövallar ska det frysa på i kväll. Det blir till att gå med tomtesteg i morgon, tänker jag.
Men isstormar som de du är med om verkar häftiga...

Anonym sa...

Hej Peter!
Det verkar som om tiden är ur led både här och där. Ser med bävan på hur översvämningarna nu fryser till is och det lär bli omöjligt att ta sig de 100 meterna till affären i morgon.
När vi bodde på gården mottogs isen med tacksamhet. Då kunde ungarna gå direkt ut 10 meter och åka skridskor i hästhagen:-)
Kram
Marianne L

Malin sa...

Här började de med två timmar försening och ändrade sedan till stängt. Inte kul för föräldrar som arbetar utanför hemmet.
Däremot var simhallen öppen så det blev en tur dit för den yngstes simlektion istället. Han lyckades dessutom slå sönder isskrapan mot isen på parkeringen...
Har heller inget minne av att skolorna stängde eller öppnade sent pga vädret-någonsin!

Peter sa...

Teddy: Tråkigt med tö redan - när det väl kommit snö borde den få ligga kvar februari ut åtminstone...

Marianne: Jag minns också, med visst vemod, hur man förr kunde gå ut och åka skridskor på tjärnen i skogskanten...

Malin: Helstängt på skolan? Men i dag har ni väl lika fins väder som vi? Sol och tio plusgrader!

Annika sa...

I Fairfax Co var skolorna stängda igår. KLOKT!!
Jag hyser också den största respekt för isstormar, ha varit med om del sådana genom åren. Den igår var rätt lindrig, men inte desto mindre förrädisk.
Att hacka bort isen på bilen var som hacka igenom glas. Otäckt.
Och på fredag igen? Snö?
Jaja, inte mig emot.
Inte heller jag har minne av isstormar från då jag bodde i sve.
Idag tio grader varmt. Upp och ner...

Peter sa...

Annika: Mer snö på fredag? Är inte den här vintern en av de kallare så här långt?

Annika sa...

Jo, absolut. En av de kallaste jag kan minnas, faktiskt. Dec var ju iskall, och det har bara fortsatt. vanligtvis brukar det ju vara små luckor då och då med 17-20 gradigt väder, ngn sådan lucka kan jag inte minnas att vi haft sen i nov.Så visst är det kallt.
Ja, jag hörde ngt om snö på fre, vem vet? Måste kolla med Bob Ryan ;-). Gillar inte nya "pretty boy" meteorologen på NBC :-)