torsdag 13 januari 2011

Politiskt tandläkarasyl

Tandhygienisten fick jobba hårt med mina tänder i dag, men nu är de rena och fina ett tag framöver.

Sedan kom vår tandläkare, Dr Glädje, och tittade mig allvarligt i ögonen och sa att jag måste dra ut de där fyra visdomständerna inom sex månader. Annars tog han inget ansvar för min tandhälsa.

Jag lovade glatt att göra som han sa, medan jag febrilt tänkte ut en flyktplan.

Florida? Kanada? Kuba? Kambodja? Sudan?

Så slipade han till min skakade framtand (jag ramlade och landade olämpligt nog på munnen när jag var ute och joggade i slutet av förra året) och sa att han kunde göra mera om jag ville ha ett snyggare leende, men då sa jag att det nog inte räckte med att fixa den tanden i så fall.

Och det höll han med om.

Slutligen slapp jag att bli röntgad eftersom jag nu lovat att ta dra ut visdomständerna för då kommer det ändå att krävas en massa röntgenbilder.

Tonga? Albanien? Venezuela? Förenade Arabemiraten? Vårgårda?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tog ut mina visdomstander forra aret. Vagade jag sa vagar du, det kan jag lova. Ga till en riktig oralkirurg och lat dom sova ner dig. Fort ar det gjort. Sedan proppar du i dig alla pain killers som du far sa blir allt bra (ja inte alla pa en gang forstas). Jag mar sa bra sedan visdomarna kom ur mig :-)) Har inte haft huvudvark eller ont i nacken sedan dess. Det viktigaste ar ju att du har fortroende for den som ska gora jobbet. Svart att hitta bra tandlakera har men en kanonbra oralkirurg har jag i alla fall. ;-) / Halsn Rayven

Anna-Lena sa...

Sverige???

Grekland nu sa...

Ja, fy bubblan, jag skulle reagerat precis som du, jag skulle fly så långt bort som möjligt...eller gräva ner mej i sanden...

Unknown sa...

Jag fick en utdragen utan förvarning och blev så förvånad att värk och så'nt som drabbat mig i veckor gick över på en natt. Av bara farten fick samme tandläkare dra en till. De andra vågade han sig inte på. Då var jag 22 år. De två andra drog jag när jag var 52. Utan problem och med efterdyningar som mildrades med gammeldansk.

Anna Karin sa...

Sverige!

Peter sa...

Jo, det blir definitivt insomning och en riktig expert... Låter ju trösterikt att all värk försvinner som i ett trollslag (bekräftat från två av varandra oberoende källor i kommentaterna här). Då kan man ju ta några dagars pina. Och idén med gammeldansk som painkiller låter förträfflig.
För övrigt finns Sverige med som ett alternativ när det gäller flyktmål; Vårgårda ligger ju som allom bekant i Västergötland och dessutom har jag en del rötter där i trakterna på morfars sida.

Ulf. sa...

Jag "måste" dra ut mina med, vart drar vi? ;)

Peter sa...

Jag lutar alltmer åt Tonga.