onsdag 18 januari 2012

Kvällsbesök på klassiska Lincoln Theater

Hustrun och jag hamnade på ett klassisk ställe här i Distriktet nu i kväll: Lincoln Theater på U Street. Teatern, byggd i början av 1920-talet, var en viktig samlingspunkt för den svarta majoriteten i DC. Här har storheter som Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Nat King Cole och Louis Armstrong uppträtt.

Salongen är magnifik, rymmer 1200 personer och används numera för en massa olika ändamål: teater, bio, konserter, möten.

Vi var där för att titta på den amerikanska versionen av "The Girl With the Dragon Tattoo" - en specialvisning som vi bjudits in till via den svenska ambassaden. Jag har förstås läst Stieg Larssons bok "Män som hatar kvinnor" (lite för magstark titel för den amerikanska publiken) och har även sett den svenska filmen för några år sedan i samband med en flygresa över Atlanten.

Låt mig säga att boken är bättre än den svenska filmen. Och att den svenska filmen är bättre än den amerikanska. Men, hey, that's me. Och att se Lincoln Theater det var helt klart värt resan, bara det. Dessutom träffade vi lite vänner och bekanta - och det är ju alltid trevligt.

I övrigt denna dag: Jag cyklade bort 400 kalorier nere i källaren. Och jobbade. Och lämnade barn på skolor. Och hämtade barn på skolor.

1 kommentar:

Taina sa...

Du har en utmaning hos mig...