torsdag 26 januari 2012

Några minnesord över en fallen musiker

Basisten och sångaren i Dag Vag har avlidit. Stig Vig, eller Per Odeltorp som han egentligen hette, blev bara 63 år gammal. Tydligen hade han varit sjuk under en längre tid och bland annat fått en njure transplanterad för några år sedan.

Av en slump kom jag att följa Dag Vag redan innan bandet slog igenom. Jag var perifert bekant med en av ursprungsmedlemmarna i bandet, gitarristen Ola Backström, som gick under artistnamnet "Olsson". Så jag tillhör de få som har deras debut-LP på genomskinlig vinyl istället för det traditionella svarta. Om jag inte minns fel så trycktes några tusen ex i det skicket.

Jag var förstås också och lyssnade på Dag Vag ett flertal gånger, särskilt när jag bodde i Stockholm till och från under åren runt 1979-82. Bland annat var jag på den i efterhand så berömda "förlovningsspelningen" på Rock Palais - när Dag Vag spelade tillsammans med Ebba Grön för första gången (om jag nu minns alla detaljer korrekt, det har ju gått några år). Enligt myten hade någon satt in en annons i DN innan: Förlovade: Dag Vag och Ebba Grön. Sedan drog banden ut på en landsomfattande jätteturné som blev en stor succé. De drog tusentals personer och spelade i stora gymnastikhallar och islador runt om i Sverige. Jag var på ett par av dom, bland annat i Hultsfred våren -82 som råkade vara en av Rockpartys första stora arrangemang. Det var Rockparty som några år sedan drog igång Hultsfredsfestivalen (som för övrigt föregicks av en musikfestival som kallades "Fred i Hultsfred").

Själv minns de mer intima och mindre spelningarna med gruppen som både roligare och bättre. Särskilt kanske några på Mariahissen hösten/vintern 1979. Dag Vag var ett kul gäng och Stig Vig var utan tvekan centralpunkten i bandet. Han älskade att stå på scen och han skrev dessutom ett antal riktigt bra låtar.

Ola Backström dog för flera år sedan och nu är alltså även Stig Vig borta. Och det känns som om lite av min egen ungdom har försvunnit med dom.

Annars har dagen präglats av förslaget till ny S-ordföranden. Rätt magstarkt av vissa medier att utnyttja Stefan Löfvéns drygt 80-åriga mamma för att få fram nyheten att han skulle nomineras. Mediecynism i sin prydo. Men det ämnet hör nog mer hemma på min andra blogg Amerika-reportage. Får se om jag hinner skriva några rader om det senare i dag.

Kan dock inte undanhålla er det svar som tidskriften Dagens Media fick när de intervjuade tidningen Ångermanlands nyhetschef om lämpligheten att pressa en äldre person för att få fram ett avslöjande:

"Stefan Löfvens mamma är en väldigt pigg dam som hade varit ute och åkt spark nu på morgonen (...) vi tycker att även 83-åringar ska få synas hos oss."

Det är ju etik i absolut världsklass!

Inga kommentarer: