söndag 22 januari 2012

Stor succé för årets pannkaksinsats

En intensiv helg går mot sitt slut. Lillebrors playdate - en lagom stor vovve i sina bästa år som lystrar till Pillo (uttalas "Pijo") - har satt sin prägel på de senaste dagarna. Hans matte kom över med honom i lördags förmiddags och därefter svärmade åtminstone två av de tre hemmavarande barnen samt en hemmavarande hustru ständigt kring honom.

Playdaten förvandlades snabbt till en sleep over och Pillo tillbringade hela natten i Lillebrors säng. Gissa om han var stolt.

Annars började lördagen med en webbsänd presskonferens från Flanaden - den lilla köpgallerian i Oskarshamn där min gamle klasskompis Håkan Juholt meddelade sin avgång. Läs mer om detta på min "proffsblogg" Amerika-reportage.

På kvällen kom min gamla vän Lasse över på middag. Han känner varandra från 1980-talets Göteborg, men Lasse bor numera i Geneve och är här i Distriktet för diverse möten. Det var himla kul att se honom igen, vi räknade snabbt ut att vi inte har träffat på i runda slängar 22 år. Det blev en kväll fylld av diskussioner om både dåtid och framtid, tillsammans med god mat, vin och Syster Ysters utsökta chokladrutor som dessert.

I dag söndag var det dags för den stora pannkaksinsatsen. Vid tolvtiden vandrade jag (med bärhjälp av Big Brother) över till Elizabeth och Dan på 33:e gatan med gjutjärnspannor, organiskt mjöl, svensk sylt, handvispad grädde, hemgjord tomatsoppa, knäckebröd, ost, vitt vin, smör och ägg.

Samt min guitarr.

En sällsynt trevlig eftermiddag följde, där även vår gemensamma kompis Maya deltog. Självklart gjorde såväl soppan som pannakakorna stor succé. För att inte tala om mina svenska sånger...

För den som inte känner till det så säljer jag varje år en pannkakslunch i samband med vår fattiga kommunala skolas stora auktion. Förra gången var det Elizabeth och Dan som ropade in pankisarna för 150 bucks. I priset ingår att jag kommer hem till folk, fixar lunchen och sjunger svenska låtar. Hur kul som helst.

Jag återkommer med lite bilder från helgen, kan inte hitta kameran just nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Peter! Läste din kommentar i din amerikablogg om din kära gamla hemstad. Jag är glad att du var där i somras och vågade dig över med bågen i stormen till oss på Öland! Stämmer det att du var klasskompis med Juholt? Kan du säga något om hur han var då? /Bob

Peter sa...

Det var verkligen kul att hälsa på - tack för lunchen! Repris i sommar, kanske? Jo, Håkan och jag var klasskompisar på lågstadiet. Sedan har vi haft sporadisk kontakt genom åren, även under hans år som riksdagsledamot. Vad jag kan minnas så var han en bra och trevlig kompis när vi var små. Mitt starkaste minna av honom var att han var den första i min bekantskapskrets som åkte på charterresa. Det måste ha varit runt 1970. Jag fick en stor snäcka av honom när han kom hem. Den låg på verandan på vårt sommartorp i alla år och jag lyssnade ofta på havet i den... Har kvar den än i dag, den ligger i någon låda. Hälsa hela gänget från oss alla!

Anonym sa...

Du är alltid välkommen! Ta gärna med resten av familjen också! /Bob