fredag 20 januari 2012

Gräset är alltid grönare på andra sidan

I dag kom jag på mig själv med att känna en viss avundssjuka för att folk som bor i Sverige får uppleva fredagskväll sex timmar före oss på den amerikanska östkusten. Det var vid lunchtid och jag gick in på Facebook och lästa alla kommentarer om "wow, fredagskväll, mys, vin, god middag, party". Och tänkte bittert att en annan tvingas vandra i denna jämmerdal en hel eftermiddag innan det är dags för samma wow-känsla.

Sedan kom jag på att jag antagligen hade tänkt tvärtom om jag hade bott i Sverige och det hade varit en sen fredagskväll: Nu har de hela helgen kvar därborta i USA...

Gräset är på något sätt alltid grönare på andra sidan. Precis som glaset är halvtomt.

Nåväl. Jag är glad och nöjd för det mesta. Och nu är det verkligen bara några timmar kvar till fredagskvällen också här i Amerika. Hustrun försökte locka mig att gå ut på lokal och äta middag - något vi verkligen inte gör särskilt ofta. Men jag gick inte i den fällen. Det är nämligen hockey på TV ikväll. Så jag föreslog istället en lugn hemmakväll med en god middag. Okej, det är det är i och för sig hockey var och varannan kväll, men ändå...

I övrigt att rapportera: Jag har upptäckt en ny bilverkstad. Vår Ford behövde byta lite lampor, olja och filter och sån't där tjafs. Jag har i alla år kört till vår lokala autoshop här på Q Street, men jag bojkottar den sedan den nya ägaren blåste oss i somras (se tidigare inlägg). Nu anlitade jag en verkstad vid P Bridge, bland annat med den första kvinnliga mekaniker jag har stött på här i Distriktet. Toppenställe. Allting fixat snabbt och smärtfritt och till ett hyfsat pris. Det är skönt att ha en fast relation med en verkstad.

I helgen ser vi fram mot diverse roliga saker. Bland annat ska Lillebror ha en play date med en hund, min gamle gode vän Lasse kommer över på middag och på söndag är det dags för den stora årliga svenska pannkakslunchen, den där som jag brukar auktionera ut i samband med skolans stödgala.

Och sedan är det ju primärval i South Carolina i morgon. Spännande värre.

Vädret? Kallt och ruggigt.

Träningen? Jodå. Cyklade bort 555 kalorier i förmiddags.

3 kommentarer:

Werner sa...

555 kalorier bort - bra. Och hur många in? Vad säger vågen?

Hanna sa...

Hahaha! Jädrar vad Werner är hård mot dig tycker jag!

Peter sa...

77 kg efter cykelturen. Efter hemlagad pizza och goda drickor kan det dock ha blivit ett eller annat kilogram till.
Jo, Werner ar tuff. Men det ar jag med...