tisdag 31 januari 2012

Mycket Florida i kväll

Vilken dag i Distriktet. Uppemot 20 grader varmt på eftermiddagen den sista januari och jag tog ledigt en timme och stack ut och cyklade i solskenet. Tog mig ner till floden och körde ett 15-kilometerspass till Maryland och tillbaka hem.

Ärligt talat, det är betydligt roligare att cykla ute i naturen än nere i källaren bredvid värmepannan med hoppspindlar som enda sällskap.

Eftersom hustrun njuter av ännu varmare väder nere i Florida (återkommer om det), så blev eftermiddagen en logistisk utmaning. Lillebror slutade skolan kvart över tre och skulle vara på sitt "vinterprogram" en dryg timme senare. Slutade där 17:30. Big Brother hade en inbokad tid hos sin ortodontist kl 16:20 och vi skulle träffas downtown kl 16. Syster Yster hade repetition med sin skolmusikal till 17:30 och skulle hämtas med bil då.

Men med noggrann planering och lite hjälp från kompisar fick jag ihop det. Och Big Brother hjälpte till genom att fixa middagen: pizzor från Domino's...

Nu är det kväller och jag har precis hjälpt Lillebror med läxorna och TV-zappar mellan Florida (hockey, Caps ligger under 1-2 mot Tampa Bay på bortaplan) och Florida (bevakningen av primärvalet där).

Valet var avgjort redan efter en halvtimme och blev helt odramatiskt - som det ser ut nu med över 70 procent av rösterna så får Mitt Romney nästan 50 procent. Han sopades alltså banan med Newt Gingrich. De övriga två, Rick Santorum och Ron Paul, hamnar långt bakom.

Romney höll ett långt tal som han helt fokuserade på Barack Obama. Det är nog ingen tvekan om att han rätt säker på att ta hem det här.

Hans hustru Ann Romney introducerade honom med orden "Please welcome, the next President of the USA: Mitt Romney".

Exakt samma ord använde hon när jag var och lyssnade på henne och maken i samband med ett möte här i Distriktet för nästan exakt ett år sedan. Det var innan han offentligt hade sagt att han skulle ställa upp i valet. Nu är han närmare sitt mål än vad han någonsin tidigare varit.

Om han blir USA:s nästa president? Jag håller kvar vid mitt tips. Barack Obama får en andra mandatperiod. Men då måste nog arbetslöshetssiffrorna fortsätta gå ner det närmaste tio månaderna...

Nu står det 2-3 till Tampa.

Inga kommentarer: