torsdag 12 januari 2012

Jag - en trendsättare

Knappt hade jag skrivit gårdagens drapa om ökade inkomstklyftor i USA (se förra inlägget), förrän det publicerades en större studie om ökade inkomstklyftor i USA och hur folk upplever det.

Märkligt.

Men så är det att vara trendsättare.

Läs om studien på Pew Research Center's webbplats. Jag ska inte gå in på några detaljer, jag kanske skriver mer om det här på min "proffsblogg" Amerika-reportage senare. Men kontentan är att allt fler amerikaner anser att motsättningarna mellan fattiga och rika blir allt större.

I går råkade jag även se statistik på TV som visade hur inkomstfördelningen mellan de rikaste en procenten av befolkningen och de övriga 99 procenten utvecklats sedan slutet av 1970-talet. Det var en ruggig skillnad. Den rikaste procenten äger tillsammans omkring en tredjedel av de samlade resurserna i detta land.

Till och med Newt Gingrich, en av de ärkekonservativa republikanska presidentkandidaterna, har nu gått ut och kallat inkomstskillnaderna orimliga (ungefär, jag minns inte exakt hur han formulerade det).

Onekligen en intressant utveckling.

Personligen har jag dock ägnat större delen dagen åt annat än klasskrig. Mest sedvanligt skrivbordsbundet skrivjobb, men jag hann även träffa jag några vänner över en lunch - mycket trevligt.

Sedan en misslyckad middag som räddades genom ett hastigt besök på Subway. Vår frys, som inte ens är ett år gammal, är verkligen fullständigt urusel. De frysta hamburgarna som jag lagade till kidsen visade sig vara helt oätliga - antagligen för att de inte hållits tillräckligt frysta.

Så kan det gå.

Apropå trendsättare, förresten. Mina nya balla och neonfärgade gymnastiksskor gör succé. Häromdagen fick jag reda på att jag var helt rätt - det är neon som gäller nu (måste vara första gången jag legat rätt i modesvängen sedan jag bar v-jeans 1972. Och i dag var det flera som kom fram till mig på skolgården och yttrade sig imponerat om mina skor.

"Alla pratar om det, det är det stora samtalsämnet just nu. Du är så totalt hipp och cool", sa en pappa.

Man kan ju inte annat än att hålla med.

3 kommentarer:

Olle J. sa...

Paul Krugman har la i och för sig upprepat detta till leda i sin NYT-kolumn.

Peter sa...

Jaja. Jag kan ju inte leda alla trender hela tiden. Men spaningen om Newt har han väl inte hunnit skriva om ännu? Eller den nya Pew-studien?

Olle J. sa...

Han tar upp frågan om ökade klyftor den 8:e januari under rubriken "America’s Unlevel Field". I denna hänvisar han även till en artikel i NYT från den 4:e januari som tar upp Pew-studien. Kolumnens udd är dock riktad mot Romney och Newt nämns ej, så den spaningen han du före med.