torsdag 19 januari 2012

Jag svarar på frågor

Jag har blivit utmanad i någon slags kedjebrevsgrej i bloggvärlden. Jag får ödmjukt tacka Taina för detta. Även svägerskan i Brasilien har svarat på frågorna, kolla in hennes svar här.

1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN?
Hade inte ens fyllt 40, var trebarnsfar (lillgrabben kom ett år senare), bodde i en trång men trevlig lägenhet i Riksby (Stockholm), jobbade på den stora myndigheten, funderade på att skriva en bok (kom ut ett par år senare), joggade några gånger i veckan. Annars var det nog mest barnpassning och -logistik som gällde...

2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN?
Lätt att kolla när man har en blogg. Det var isstorm i Distriktet, barnen och jag hade precis kommit hem från några dagars skidåkning uppe i bergen, hustrun var på tjänsteresa i Arizona. Lillebrors skola hade stängt på grund av vädret, annars var det väl business as usual.

3) FEM SNACKS DU GILLAR
Snacks? Får jag inkludera godis? I så fall... Jag är barnsligt förtjust i ett slags majspuffar överdragna med choklad som förr hette Pops och som kom i en röd påse. Numera finns det tydligen något som heter Pops Crunchy, men jag tror inte att det är samma sak. Får väl testa när jag återkommer till Sweden nästa gång. I övrigt: Jordnötter (gärna med en öl). Digestive kex (kravmärkta). Tamarirostade solrosfrön (från butiken Fram i Göteborg). Samt klassikern: Marabou mjölkchoklad.
Frukt? Vindruvor. Bananer.

4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL:
Som gammal gatumusikant kan jag mängder med låtar mer eller mindre utantill. Låt mig ta fem av Neil Young (min gamla favvo): "Hey Hey, My My", "Like a Hurricane", "Ohio", "Powderfinger", Heart of Gold".

5) FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU BLEV MÅNGMILJONÄR:
Köpa en vettig bostad. Köpa en miljöbil. Flytta till ett varmt ställe. Lägga undan pengar till kidsens utbildningar. Stödja olika projekt som jag tror på och som kan bidra till ett mer hållbart och jämlikt samhälle.

6) FEM DÅLIGA VANOR
Äter för mycket godis. Dricker för mycket öl. Lite för effektiv och snabb (typ: folk hinner inte äta klart förrän jag börjar duka ut). Har ibland svårt att koppla av. Sportberoende.

7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA
Jag svarar som Taina: "ALLT ska jag väl ändå inte behöva avslöja här eller? Alla tycker vi väl om EN sak i alla fall...GO FIGURE!"
Annars: Läsa. Spela gitarr. Idrotta. Umgås med folk. Följa med i nyhetsflödet.

8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA
Ja, vad ska jag svara här...? Jag skulle aldrig köpa vapen eller narkotika. Jag skulle aldrig klä mig i rutiga golfbyxor eller skor utan skonsnören med en löjlig tofs. Har också svårt att se mig själv i en klänning. Inte för att jag tycker att det är något fel med män i klänningar. Absolut inte.

9) FEM FAVORITLEKSAKER
Tennisracket. TV-karaoke-maskinen. Svärmors motorcykel. Fotboll. Kajaken.

10) FEM PERSONER JAG VILL SE GÖRA DEN HÄR UTMANINGEN:
Neil Young. Min hustru. Michael Bakunin. Joyce Carol Oats. Jimmy Carter.

5 kommentarer:

Taina sa...

HAHAHAHAHAHAHAHA! Love it!!!!

Hanna sa...

Underbart svar på sista frågan! Ska sno den rakt av nästa gång...

Hanna sa...

Förresten, vad fint att du tänkte skänka dina miljoner till bra projekt. Så fin var inte jag. Körde mer på ego-stuket.

Peter sa...

Kul med frågor! Visst är det fins att skänka pengar. Men jag gör det ju under förutsättning att jag har råd med alla dom andra grejerna också... Återkommer med kommentar på din blogg, Hanna!

Annika sa...

KUL!!! Speciellt sista frågan!!
Jag ska köra den här listan i i nästa vecka!!